Daten op de hei

Over 'n dag Alles online

Een op de acht Amerikaanse paren die vorig jaar ging trouwen had elkaar ontmoet via internet. Dit soort “zachte' statistieken is wat het “harde' Amerikaanse adviesbureau McKinsey onderscheidend maakt. McKinsey consultants zijn vermaard om hun kennis, maar gevreesd om de harde ingrepen die zij hun klanten voorstellen. Saneren, sluiten, afstoten, opzouten. De vlucht van tortelduiven op internet is een illustratie bij een van de tien trends van de mondiale McKinsey-chef Ian Davis voor dit jaar. De technogische versmelting van mens en machine zal de manier veranderen waarop iedereen leeft en samenleeft. De trend is letterlijk voor de hand liggend: zonder die trend bestond nrc.next niet. Davis heeft wel meer open deuren: dankzij China komen er steeds meer consumenten, de strijd om talent wordt intenser en de vraag naar grondstoffen blijft stijgen.

Proef met tv en draadloos internet in de trein Foto NRC H'Blad, Maurice Boyer 051206 Boyer, Maurice

Over 'n maand Alles verdwijnt

Het flitshuwlijk is hot. Tv-praatprogramma's overtroeven elkaar met gasten. De hoeders van normen en waarden zien de trend als het zoveelste bewijs van de moraalondermijnende invloed van internet. Eerst de flitsscheiding, nu het flitshuwlijk, dat weer eindigt in een flitsscheiding. Met dank aan internet. Maar ja, trends zijn trends. De krantenuitgevers die de ogen van hun lezers naar internet zagen verschuiven, hebben hun posities al ingenomen. De uitgever van nrc.next, PCM, werkt samen met een internetdatingbureau. De Telegraaf heeft laatst twee datingsites gekocht. Elke mediabaas wil dating- en ontmoetingssites hebben. In de moderne halfformaatkranten zijn de traditionele rubrieksadvertenties verdwenen. Weggevaagd door internet. Geen huizen. Geen tweedehandsauto's. Geen contactadvertenties. Geen overlijdensadvertenties. Geen geboorteaankondigingen. Nostalgie is: thuis een knipsel opdiepen van de krantenadvertentie van je eigen geboorte. Modern is: via internet de voorpagina bestellen van de dag van je geboorte.

Over 'n jaar Alles fuseert

Tv-schermen worden groter, kranten worden kleiner. nrc.next bijt in de oplage van grootformaat-kranten. Internet voedt ontrouw. Een prijzenslag is in volle gang. Iemand moet reageren. Zo gaat dat in de economie. Zie de opkomst van de prijsbrekers onder de luchtvaartmaatschappijen. Of de prijs-aan-de-pomp-oorlog van de onbemande tankstations die Tango ontketende. Of de supermarkt-oorlog. Of de prijzenslag van de ziektekostenverzekeraars. Een prijzenslag verzwakt de positie van alle aanbieders. Kranten worden goedkoper, uitgevers steeds armer, tot één van hen besluit dat het wel genoeg is. Dan gaan ze zelf maar daten, niet op internet, maar op de hei, in een restaurant, of op een congres, liefst in het buitenland. Een paar weken later wordt de eerste fusie aangekondigd.