Auto's als Kwik, Kwek, Kwak

Kwik, Kwek en Kwak, de drie musketiers, de heilige drie-eenheid, zomaar wat voorbeelden van succesvolle marketingconcepten waarbij het product uit drie gelijkwaardige hoofdrolspelers bestaat. In autoland gaat men het ook eens op die manier proberen. Bij de Europese divisies van Toyota, Citroën en Peugeot kwamen tot voor kort geen minivoertuigen in de glimfolders voor, terwijl de vraag naar relatief bescheiden geprijsde en daarbij technisch niet al te gecompliceerde auto's gestaag groeide. Aan die behoefte werd intussen ruimhartig voldaan door fabrikanten uit voornamelijk Taiwan en Zuid-Korea. Die er lcd-schermen, steden- en pretparktripjes, vechthonden en opvouwbare fietsen bij cadeau deden. Over de eventuele inruilwaarde van de karretjes zweeg en zwijgt men wijselijk. Dat was een niet te verkroppen gang van zaken voor bovengenoemde fabrikanten en men besloot gezamenlijk hier tegen op te treden, eendracht genereert nu eenmaal macht. In het Tsjechische Colin verrees voor dat doel een ultramoderne productie- en assemblagefaciliteit, het ontwerp van het karretje zou van dien aard moeten zijn dat elk van de deelnemers door simpele wijzigingen aan in- en exterieur er zijn vormtaal op los zou kunnen laten. Een jaar geleden vertoonde het eerste exemplaar zich schuchter in de Tsjechische voorjaarszon, een Toyota Aygo, enkele maanden later gevolgd door de Citroën C1.

Peugeot 107

En opnieuw is het voorjaar en wie zien we daar? De Peugeot 107! Ofschoon het hier om krek dezelfde auto's gaat, heeft eenieder toch kans gezien er zijn eigen normen en waarden op los te laten; de Aygo oogt ingetogener dan de twee driftkikkertjes van de PSA-groep.

De Peugeot, het merk dat zich probeert te onderscheiden met steeds grotere koelopeningen in zijn modellen, heeft ook hier weer een bijzonder grote bek gekregen. Die doet denken aan die van de kleipoppetjes uit de fameuze Wallace & Gromit-film. Mooi? Een kwestie van smaak, omstanders reageerden zonder uitzondering goedkeurend op de nieuweling. De wielen zijn op de hoeken geplaatst, waardoor er opvallend veel binnenruimte is ontstaan. Op de achterbank is er voor twee volwassenen voldoende zit- en hoofdruimte, de stoelen ogen sober en klein, maar zijn comfortabel en bieden voldoende steun. Het dashboard is rudimentair maar beslist niet onaardig uitgevoerd, de (optionele) speakers in een rand onder de voorruit zijn een vondst en klinken prima. Veel hard plastic met antislipprint rondom en tegen het dak tricot dat ook gebruikt wordt en de kleur heeft van ondergoed dat verondersteld wordt jicht en reuma tegen te gaan. De voorstoelen zijn niet in hoogte verstelbaar, het stuur wel en het aan de stuurkolom bevestigde instrumentenpaneel wipt dan vrolijk mee. Dat geldt ook voor de prima werkende ruitenwisser.

Achter de gigantische koelluchtopening en tussen de voorwieltjes is een driecilindertje van het Japanse Daihatsu gemonteerd. Dankzij het lage wagengewicht heeft de auto een behoorlijke snelheid. Hij benadert ook de optimistische verbruikscijfers van de fabrikant. De elektrische stuurbekrachtiging werkt naar behoren, het wagentje stuurt als een kart en heeft een veilige wegligging.

Voor welke doelgroep zijn de Aygo, C1 en 107 bestemd? Voor de wegkwijnende particuliere markt en door de lage zit, het jongere gedeelte daarvan. Het zijn olijkerds met een verassend goede wegligging en voorzien van een zuinige driepitter. Hebt u de leeftijd waarop u al wat moeilijker uit bad, bed en bank kunt komen, dan zijn Volkswagens Fox, de Dacia (Renault) Logan en Fiats Panda een uitstekend alternatief.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotograaf en test sinds 1998 auto's voor NRC Handelsblad.