TROS: plan voor joint venture

De TROS wil een joint venture aangaan met tv-producent D&D producties. De publieke omroep wil op die manier ook programma's kunnen verkopen aan commerciële omroepen. Nu mag dat niet.

Dit zeggen bronnen in Hilversum. Vrijwel alle programma's en de medewerkers van de TROS zouden worden overgebracht naar de nieuwe joint venture. Daarvan zou 51 procent van de aandelen in handen komen van de TROS en 49 procent in handen van D&D.

De TROS wilde vanmorgen nog niet reageren. Bij de omroep werken ongeveer 150 mensen.

Producent D&D maakt nu al programma's in opdracht van de TROS, zoals Een ster in 40 dagen.

Staatssecretaris Van der Laan (Media, D66) wil omroepen vanaf 2008 de mogelijkheid geven om ook commercieel te ondernemen. Publieke Omroepen mogen dan ook programma's verkopen aan commerciële omroepen.

De TROS heeft al eerder laten weten zich op die toekomst voor te willen bereiden door ook nu al als producent programma's te verkopen.

Van der Laan heeft ook gezegd dat “puur amusement' niet langer thuishoort bij de publieke omroep. Juist de TROS zendt veel amusementsprogramma's uit, zoals Te land, ter zee en in de lucht.

Een woordvoerder van de raad van bestuur van alle omroepen denkt dat het TROS-plan tegen regels ingaat. “De programma's zijn groot geworden met publiek geld, die kun je niet zomaar over de schutting gooien bij een commercieel bedrijf,“ zegt woordvoerder Jeroen Wassenberg.

Marc Visch, van journalistenvakbond NVJ noemt de constructie “schandalig'. Hij vreest dat rechten van TROS-medewerkers straks niet meer gewaarborgd zijn. Wel begrijpt Visch dat de TROS een uitweg zoekt omdat amusementsprogramma's door Van der Laan taboe zijn verklaard bij de publieke omroep. “Maar niet veel mensen geloven nog dat die plannen worden uitgevoerd.“

De radio-activiteiten en de programmabladen van de TROS gaan volgens het plan niet over naar het nieuwe bedrijf, maar blijven onderdeel van de omroepvereniging.