Tijdschrift Break Out! houdt op te bestaan

Het pubertijdschrift Break Out! houdt op te bestaan. Het blad van Sanoma Uitgevers verdwijnt omdat de oplage is gedaald van 93.000 in 2002 naar 49.000 (eind 2005). Volgende week verschijnt Break Out! voor het laatst.

Het jongerenmagazine maakt plaats voor het nieuwe maandblad Spam, dat op 10 april wordt gelanceerd. Dat heeft Sanoma gisteren bekendgemaakt. Lot Carlier, uitgeefdirecteur bij Sanoma Uitgevers Young, zei eind januari nog in NRC Handelsblad dat Break Out! inhoudelijk zou veranderen. “Op de doelgroep van het tijdschrift heeft de opkomst van shownieuws op tv en internet een grote invloed gehad. Nieuwtjes die ze vroeger in de Break Out! lazen, hebben ze nu al gezien.“

Break Out! staat bekend om de expliciete manier waarop over seksualiteit wordt geschreven. Tot enkele jaren geleden stonden er wekelijks foto's in van een naakt stel. Uitgeefdirecteur Carlier sluit niet uit dat die rubriek weer eens zal terugkeren. “Maar dan wel wat stijlvoller. Jongeren van die leeftijd vinden het leuk om elkaar te begluren en te bespreken.“

Het nieuwe blad Spam maakt deel uit van “een multimediaal jongerenmerk'. Het omvat onder meer de website www.spam-online.nl, diensten voor mobiele telefoons en danceparty's. De leefwereld van jongeren tussen 15 en 19 jaar staat centraal.