Kritiek op drankslogan

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft kritiek op de nieuwe slogan tegen alcoholmisbruik. De kreet “Alcohol onder de 16 nog even niet' is vandaag gepresenteerd door minister Hoogervorst (Volksgezondheid, VVD) en producenten van alcoholische dranken. Reclames voor wijn, bier en mixdrankjes worden voortaan door deze tekst begeleid.

De directeur van STAP vindt dat de kreet alcoholgebruik voor kinderen juist spannender en aantrekkelijker maakt. “Het lijkt een verkapte vorm van reclame.“

Het bekende “Geniet, maar drink met mate' zal voortaan alleen nog worden gebruikt bij commercials voor sterke drank.

De nieuwe tekst is gekoppeld aan www.alcoholonderde16nogevenniet.nl waar jongeren en ouders relevante informatie kunnen vinden. De website was aan het begin van de middag nog even niet actief.

Volgens een woordvoerder van Hoogervorst heeft de minister persoonlijk deze slogan gekozen uit “drie of vier andere kreten. De minister vond het belangrijk dat naar voren kwam dat de grens bij 16 jaar ligt.“ Een woordvoerster van de Nederlandse drankproducenten, zegt dat de lancering van de slogan vanaf mei is voorbereid. “Veel reclamebureaus hebben slogans geleverd. Deze hebben we zelf bedacht.“