Enge regisseur? Afbellen!

Hoe zorg je ervoor dat jíj gekozen wordt uit al die acteurs die auditie doen?

Twee castingdirectors en een acteur schreven een handboek met tips.

Foto's Martijn van de Griendt Nederland, Amsterdam, 27 maart 2006 Emiel foto/copyright: Martijn van de Griendt/eenmalig gebruik NRC Next Griendt, Martijn van de

1 Doe een toneelopleiding. Docente aan de toneelacademie in Maastricht Yvette Fijen: “Als je een carrière wilt maken die langer dan vijf jaar duurt, moet je naar een toneelacademie. Dan beteken je op je veertigste echt iets in het vak.“

Actrice Kim van Kooten: “Ik heb geen toneelopleiding en ik zit al tien jaar in “het vak'. Maar over nog tien jaar ben ik veertig. God weet in welke staat van vergetelheid ik me dan bevind.“

Acteur Emiel Sandtke: “Helemaal mee eens. Al heb je nog zoveel talent, als je goed wil worden, moet je willen leren. Op de eerste schooldag zei onze directeur: wil je iets bereiken, dan heb je 20 procent talent nodig, 5 procent geluk en 75 procent inzet.“

2 Doe auditie. Castingdirector Hans Kemna: “Je komt alleen níet naar een auditie als er een sterfgeval is en als je dat zelf bent.“

Kim van Kooten: “En anders ruim van te voren afbellen. Ik heb in die tien jaar misschien één of twee keer een auditie afgebeld, omdat ik de regisseur eng vond of vermoedde dat de rol niks voor mij was. Dat bleek achteraf gelukkig juist gegokt.“

Emiel Sandtke: “Wees wel eerlijk. Als ze vragen of ik heel goed kan zingen en dansen, dan ga ik niet liegen om alsnog te mogen auditeren. En als me gevraagd wordt om 's avonds naakt op een speciale locatie langs te komen, zou ik ook niet gaan.“

3 Bereid je voor. Acteur Oren Schrijver: “Als er woorden in staan die je niet kent, zoek ze dan op in een woordenboek. Als je “potentaat' ziet staan en denkt dat het een nieuw soort homoseksueel is, sta je namelijk voor lul.“

Kim van Kooten: “Dat geldt ook in het dagelijks leven.“

Emiel Sandtke: “En ken je tekst!“

4 Kies gepaste kleding. Castingdirector Marc van Bree: “Tijdens de audities voor Floris had iemand die zijn carrière graag wilde beginnen met de hoofdrol in die film, zich in volledig ridderkostuum bij ons aangemeld. Dat is niet nodig.“

Kim van Kooten: “Komt-ie nu mee!“

Emiel Sandtke: “Ik pas mijn kleding altijd een beetje aan, maar ik wil me nog wel lekker voelen in wat ik draag. Het komt altijd uit mijn eigen klerenkast.“

5 Niet voorzichtig zijn. Regisseur Peter de Baan: “De grootste fout die acteurs op audities maken, is dat ze voorzichtig zijn. Gooi je erin!“

Kim van Kooten: “Ik weet van mezelf dat ik altijd bang ben om “te veel' te doen. De beste audities waren de audities waar ik net even verder durfde te gaan dan ik van nature geneigd ben te doen.“

Emiel Sandtke: “Waarschijnlijk ben ik zelf ook vaak te voorzichtig. Door je “erin te gooien' loop je het risico de plank volledig mis te slaan.“

6 Verdwijn. Marc van Bree: “Als je auditie afgelopen is, verdwijn je met gezwinde spoed. Probeer niet heel langzaam een trui weer aan te trekken om intussen een indruk te krijgen van hoe het gegaan is of om tijd te rekken.“

Kim van Kooten: “De kunst is om het komen en gaan voor alle partijen zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.“

Emiel Sandtke: “Bedankt voor de tip! Soms wil ik het vertrek nog wel eens rekken om wat meer over het project te weten te komen.“

7 Stop met twijfelen achteraf. Oren Schrijver: “Na de auditie begint het. Opeens denk je aan die blik die je even zag op het gezicht van de regisseur, zo'n blik van korte teleurstelling. En als je erover nadenkt, ging het tweede deel van de scène ook vrij slecht. Stop daarmee! Het stomme is dat je soms dingen doet waarvan jijzelf vindt dat het lelijk is, terwijl de regisseur juist dáárvan helemaal gecharmeerd kan raken.“

Kim van Kooten: “Ik kan me soms wel schamen of rot voelen over een auditie, maar ik ben er van overtuigd dat ik de rollen krijg die me toekomen en dat de rollen die ik niet krijg ook niet voor mij bedoeld waren.“

Emiel Sandtke: “Heb ik inderdaad last van. In de tram denken: shit, vergeten dit en dit te melden.“

8 Trek je een afwijzing niet aan. Acteur Roef Ragas: “Langzamerhand leerde ik dat een afwijzing niets, maar dan ook helemaal niets te maken heeft met de vraag of je kunt acteren of niet. De vraag is: ben je geschikt voor die rol?“

Kim van Kooten: “Mee eens. Daarom raakt een afwijzing me ook niet wezenlijk.“

Emiel Sandtke: “Ik heb een paar keer tegenspel gegeven bij een casting. Dan zie je mensen die goed spelen op andere punten afgewezen worden. Maar een afwijzing kan natuurlijk net zo goed wél iets te maken hebben met je spel.“

9 Wees gewiekst in interviews. Journalist Wilma Nanninga, verantwoordelijk voor de pagina Privé in de Telegraaf: “De belangrijkste tip is: altijd een journalistiek bonbonnetje meenemen naar een interview. Een anekdote of een spannend nieuwtje dat je nog niet met een andere journalist hebt gedeeld.“

Kim van Kooten: “Een journalistiek bonbonnetje. Práchtig.“

Emiel Sandtke: “Helaas, ik heb geen bonbonnetje. Moet je ook niet geforceerd naar zoeken, vind ik.“

10 Niet te veel netwerken. Castingdirector Marc van Bree: “Avond aan avond spiedend bij de ingang van theater Bellevue staan om mensen aan te klampen, elke vrijdag tegen vijven toevállig langskomen met een fles rosé en borrelhapjes. Dat heeft geen zin.“

Kim van Kooten: “Nee, dat lijkt me inderdaad vrij zinloos. Tijd- en geldrovend ook. Met een gedegen toneelopleiding, een woordenboek en een pond journalistieke bonbonnetjes kom je allicht een stuk verder.“

Emiel Sandtke: “Goed dat ik het weet. Nu kom ik dus nooit meer een biertje drinken. Nee hoor, het is ook gezellig om met iemand een biertje te drinken zonder te slijmen. Hoewel ik me dan soms ongemakkelijk voel, omdat ik bang ben dat mijn aanwezigheid als een tactiek wordt gezien.“

U hoort nog van ons...Job Gosschalk, Oren Schrijver en Marc van Bree.Pimento, 12,50

    • Wietske Loebis