Begin de dag met je eigen startpagina

Kwart internetgebruikers heeft homepage aangepast.

Personaliseren van je startpagina kost een half uur.

Driekwart van de internetgebruikers begint de dag met een zoekmachine of de site van hun werk als beginpagina. Slechts een kwart van de internetgebruikers heeft de moeite genomen zijn startpagina te personaliseren zodat die bijvoorbeeld iedere dag het laatste nieuws meldt, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Een gepersonaliseerde homepage kan in één oogopslag een overzicht bieden van het wereldnieuws, de beurskoersen, het weer en nieuws over persoonlijke interesses zoals kinderopvang, privacy of de woningmarkt. Wie een half uur de tijd neemt, kan veel meer uit internet halen. Grote websites als Google en Yahoo bieden de gebruiker veel (gratis) mogelijkheden om een persoonlijke startpagina in te richten. Zo verzamelt Google Nieuws berichten uit meer dan 400 Nederlandstalige nieuwsbronnen over de hele wereld in verschillende rubrieken. De onderwerpen worden elk kwartier geactualiseerd. De nieuwste artikelen verschijnen bovenaan zodat het meest actuele nieuws het eerst wordt weergegeven. De standaard lay-out van Google Nieuws is eenvoudig aan te passen naar eigen voorkeur. De knoppen van de verschillende rubrieken (Nederland, Economie, Sport enz.) kunnen met de muis verschoven worden. Oninteressante onderdelen kunnen verwijderd worden en via trefwoorden kan de gebruiker eigen rubrieken aanmaken.

Wie het Nederlandse nieuws te beperkt vindt, kan via een pulldown-menu bovenaan de (gepersonaliseerde) startpagina direct naar internationaal nieuws. Google Nieuws biedt nieuws uit ongeveer dertig landen.

Er is nog een andere manier om een persoonlijke homepage bij Google te creeëren. Onder de naam Google IG biedt het zoekbedrijf een vrijwel kale webpagina die door de gebruiker zelf ingericht kan worden met nieuws uit zijn favoriete nieuwsbronnen en weblogs. Er kan gekozen worden voor nieuwssites zoals bijvoorbeeld NRC Handelsblad en voor trefwoorden. Google IG kan aangevuld worden met onder meer de maildienst Gmail, beurskoersen en het weerbericht.

Yahoo biedt min of meer dezelfde mogelijkheden. Het grote verschil tussen de sites is dat Google doorlinkt naar de sites van de nieuwsaanbieders zelf en Yahoo alle content op zijn eigen site aanbiedt. De toekomst moet leren welk model handiger is.

Een ander soort site is Bloglines, een site zonder reclame die aan de hand van de wensen van de gebruiker honderdduizenden nieuwsbronnen en weblogs scant. Van Bloglines is ook een Nederlandstalige versie beschikbaar. Het is nog een relatief onbekende site met slechts enkele tienduizenden gebruikers. Net als bij Google IG kan de gebruiker bij Bloglines zelf aangeven welke nieuwsbronnen en weblogs hij bij wil houden. Wie de Financial Times toevoegt aan zijn lijstje, krijgt meteen ook een tip over welke verwante financiële nieuwsbronnen beschikbaar zijn. Interessante artikelen kunnen meteen worden doorgepubliceerd op een eigen weblog bij Bloglines.

De genoemde sites van Google, Yahoo en Bloglines maken gebruik van rss feeds (zie kader). Internetdeskundigen verwachten dat rss feeds, hoewel pas 4 procent van de internetters dat actief gebruikt, de grote trend van de komende jaren wordt. In de praktijk maakt immers al een kwart van de internetters gebruik van rss - namelijk de gebruikers van gepersonaliseerde homepages bij bijvoorbeeld Yahoo, Google of Bloglines.

Personaliseer bij: news.google.nl; www.google.nl/ig; news.yahoo.com; my.yahoo.com of www.bloglines.com