Veertig banen weg bij kranten

Het dagblad Trouw, onderdeel van uitgever PCM die ook NRC Handelsblad, nrc.next en de Volkskrant uitgeeft, gaat 20 van de 138 arbeidsplaatsen op de redactie schrappen. Vorige week maakte het Dagblad van het Noorden bekend dat 20 van de 160 arbeidsplaatsen verdwijnen.

Trouw was afgelopen jaar een van de weinige kranten in Nederland die erin slaagden om meer abonnees te werven: de betaalde kernoplage steeg van 91.965 tot 94.237 (derde kwartaal 2004 en 2005). Maar de krant maakte verlies door tegenvallende advertentie-inkomsten.

Er vallen mogelijk gedwongen ontslagen, meldt de krant. “Het is een bittere pil voor al degenen die zich de laatste jaren met succes hebben ingezet voor de versterking en verbetering van de krant. Maar de bezuinigingen zijn nodig voor een veilige toekomst“, zegt hoofdredacteur Frits van Exter. Trouw boekte afgelopen jaar succes met de omschakeling naar tabloid-formaat en een redactionele formule met veel aandacht voor onderwerpen als onderwijs, filosofie en religie.

Bij het Dagblad van het Noorden moeten banen verdwijnen door de combinatie van een dalende oplage (van 157.386 naar 151.848 in het derde kwartaal van 2005) en tegenvallende advertentie-inkomsten. Het Dagblad van het Noorden is onderdeel van de uitgever Noordelijke Dagblad Combinatie, die een van de kandidaten is voor de overname van de twee Limburgse regionale kranten die nu te koop staan. Rond het Dagblad van het Noorden was een geruchtenstroom ontstaan dat er meer banen zouden verdwijnen dan de aangekondigde twintig. De redactieraad is dan ook “enigszins opgelucht“ dat er niet meer arbeidsplaatsen verdwijnen.