Schönberg

Ook na negentig jaar geniet Arnold Schönberg nog steeds weinig publieke waardering voor zijn atonale en twaalftoonsmuziek, al blijkt die vaak zeer genietbaar in een tijdperk dat vrijwel elk geluid en gedruis kan doorgaan voor “muziek'. Maar de traditionele muziekliefhebbers zijn altijd erg gecharmeerd van twee “laatromantische' stukken van Schönberg: het strijksextet Verklärte Nacht (ook in een versie voor strijkorkest) en de monumentale Gurrelieder voor solisten, koor en orkest.

Verklärte Nacht , een onvertaalbare titel die duidt op de overgang naar een hogere vorm van leven en bewustzijn, staat nu op een cd met twee andere strijksextetten: het instrumentale intermezzo uit de opera Capriccio van Richard Strauss, en een transscriptie voor strijksextet van de Pianosonate op. 1 van Alban Berg, een leerling van Schönberg.

Verklärte Nacht, een soms duister en surrealistisch klinkend stuk van bijna een half uur dat werd geïnspireerd door een symbolistisch gedicht van Richard Dehmel, heeft in de uitvoering door het Artemis Kwartet, aangevuld met twee leden van het beroemde Alban Berg Kwartet, een ander karakter dan gebruikelijk. De esthetiek is minder gemakkelijk en aangenaam en heeft aan de oppervlakte een verontrustende en zeer gevarieerd klinkende expressie. De verlichte slotpassage wordt daardoor des te bevrijdender.

Artemis Kwartet: Strijksextetten. Virgin Classics 335130 2 0