Omstreden treinregeling gaat door

De Nederlandse Spoorwegen gaan ondanks bezwaren van reizigersorganisaties per 10 december hun dienstregeling nieuwe stijl invoeren. Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.

NS maakte in januari een eerste versie van het nieuwe spoorboekje bekend. Essentie daarin was de vervanging van het huidige drietreinensysteem: intercity, sneltrein en stoptrein, door een nieuw drietreinensysteem: hogesnelheidstrein, intercity en sprinter.

Deze nieuwe opzet blijft geheel gehandhaafd, maar NS erkent dat er onvolmaaktheden in de dienstregeling stonden en voert daarom 45 verbeteringen in ten opzichte van de presentatie van twee maanden geleden. “We zijn bezig met een voortdurend proces van fijnslijpen. Het gaat om 2.200 vertrekkende en aankomende treinen per uur. Ons ontwerp was voor verbetering vatbaar“, zegt een woordvoerder van NS.

Uit de Tweede Kamer en van reizigersorganisaties Rover en de ANWB had NS eerder veel kritiek gekregen op de nieuwe dienstregeling. Met name tegen langere reistijden en het opheffen van intercity-verbindingen op een aantal trajecten (in Friesland o.a.) rees veel verzet. Met de provincie Friesland voert NS nog overleg.

NS had voorgesteld de intercitytrein tussen Leeuwarden en Zwolle op alle tussengelegen stations te laten stoppen. Dat zou de reistijd met ongeveer 10 minuten verlengen. Het provinciebestuur van Friesland is daar tegen. Als de Friezen de regeling van NS niet willen overnemen, blijft het huidige spoorboekje, met minder haltes voor de intercity, van kracht, zo verzekerde NS vandaag.

Volgens de spoorwegen gaan de meeste treinreizigers er met de nieuwe dienstregeling wel degelijk op vooruit, in en buiten de Randstad. Er komen 200 treinen per dag bij. Hierdoor rijden treinen vaker en wordt de wachttijd verkort, aldus de NS. De treinenloop zou ook betrouwbaarder worden, met minder vertragingen. In de nieuwe regeling rijdt op drukke trajecten in de Randstad elk kwartier een trein, gelijkmatig verdeeld over 60 minuten. In de rest van het land is dat eens in het half uur.

Rover en de Consumentenbond zijn tevreden dat de verbindingen met het noorden van het land nog niet gewijzigd worden. “Maar voor het overige zijn de wijzigingen cosmetisch: hier en daar een minuutje erbij of eraf“, aldus een woordvoerder van Rover.