Druk EU op Russen om heffing luchtruim

De EU zal Rusland verder onder druk zetten om de overvliegheffingen tussen West-Europa en Azië in te trekken. Dat hebben de 25 EU-ministers van Verkeer gisteren op de Transportraad in Brussel besloten.

Luchtvaartmaatschappijen zoals KLM betalen nu voor elke vlucht over Siberië “overvliegkosten'. Europees Commissaris voor Transport, Jacques Barrot, heeft dit “exorbitant“ genoemd, en “niet in overeenstemming met internationale regels“.

Het is niet de eerste keer dat de EU de zaak van de heffingen bij Moskou aanhangig maakt. De heffingen bedragen voor alle maatschappijen bij elkaar op jaarbasis ongeveer 250 miljoen euro. Dit bedrag komt bovenop de normale vergoedingen voor de diensten van luchtverkeersleiders. Bovendien is het aantal vluchten dat wordt toegestaan beperkt, zodat westerse luchtvaartmaatschappijen hun toevlucht moeten nemen tot de veel langere zuidelijke routes naar Azië.

De Russische regering had eerder beloofd met een plan voor uitfasering van de heffingen tot 2013 te komen, maar daar is tot op heden niets van terechtgekomen, zegt de EU. De lidstaten van de EU gaven de Europese Commissie gisteren een mandaat om de druk op de Russen op te voeren. Het “wisselgeld' dat de EU te bieden heeft, is steun voor het door Rusland begeerde lidmaatschap van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Barrot rekent erop dat Moskou tijdens het Finse voorzitterschap, in de tweede helft dit jaar, alsnog over de brug zal komen.

KLM zegt in een reactie “positief“ te staan tegenover de stappen van de EU. “Elke maatregel die ons helpt om kosten te besparen is welkom. Nederland is klein en Rusland groot. Wij hebben liever dat een organisatie als de EU op dit gebied onze belangen vertegenwoordigt“, aldus een woordvoerder van KLM. “Dit is pure winst voor Nederland en KLM.“ Of de tickets naar China en Japan op termijn door het wegvallen van de heffingen ook goedkoper zullen worden kan hij nog niet zeggen.