Druk EU op Rusland om vliegen over Siberië

De Europese Unie zal Rusland verder onder druk zetten om de overvliegheffingen tussen West-Europa en het Verre Oosten in te trekken. Dat hebben de EU-ministers van verkeer gisteren als Transportraad in Brussel besloten.

Luchtvaartmaatschappijen zoals KLM betalen nu voor elke vlucht over Siberië zogenoemde overvliegkosten. Europees Commissaris voor Transport, Jacques Barrot, heeft die heffingen “exorbitant“ genoemd, en “niet in overeenstemming met internationale regels“.

Het is niet de eerste keer dat de EU de zaak van de heffingen bij Moskou aanhangig maakt. De heffingen bedragen voor alle maatschappijen bij elkaar op jaarbasis ongeveer 250 miljoen euro. Dit bedrag komt bovenop de normale vergoedingen voor de diensten van luchtverkeersleiders. Bovendien is het aantal vluchten dat wordt toegestaan beperkt, zodat westerse luchtvaartmaatschappijen hun toevlucht moeten nemen tot de veel langere zuidelijke routes.

De Russische regering had eerder beloofd met een plan voor uitfasering tot 2013 te komen, maar daar is tot op heden niets van terechtgekomen, zegt de EU. De lidstaten van de EU gaven de Europese Commissie gisteren een mandaat om de druk op de Russen op te voeren. Het “wisselgeld' dat de EU te bieden heeft, is steun voor het door Rusland begeerde lidmaatschap van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Barrot rekent erop dat Moskou tijdens het Finse voorzitterschap, tweede helft dit jaar, alsnog over de brug zal komen.

KLM zegt in een reactie “positief“ te staan tegenover de stappen van de EU. “Elke maatregel die ons helpt om kosten te besparen is welkom. Nederland is maar een klein land en Rusland is groot. Wij hebben liever dat een grote organisatie als de EU op dit gebied onze belangen vertegenwoordigt“, aldus een woordvoerder van KLM. “Dit is pure winst voor Nederland en KLM.“ Of de tickets naar China en Japan op termijn door het wegvallen van de heffingen ook goedkoper zullen worden kan hij nog niet zeggen.

De Transportraad nam ook het besluit één Europees rijbewijs in te voeren, per 2012. Eurocommissaris Barrot reageerde blij. “Het Europese rijbewijs is van vitaal belang voor een gemakkelijk verkeer en de strijd tegen fraude“, zei hij. “Bestuurders krijgen moderne rijbewijzen die overal worden geaccepteerd.“