www.nrc.nl

Designprijs. Wat is het beste Nederlandse design van de afgelopen honderd jaar? In samenwerking met de Premsela Stichting, de nationale organisatie voor design, wil NRC Handelsblad de komende weken samen met lezers de balans opmaken van een eeuw Nederlandse vormgeving. Mede aan de hand van voorstellen van lezers werd in het Cultureel Supplement een lijst van 25 ontwerpen gepresenteerd, die ook op de site staat. Genomineerd zijn onder andere: De ANWB paddestoel (foto), Marmoleum en de PTT telefoongids.

ANWB wegwijzer, verkeersbord, paddestoel Dijkstra bv.

Alle 25 voorwerpen krijgen nu een 'ambassadeur'. In groepjes van vijf zullen zij hun ontwerpen de komende vijf weken aanprijzen in het Cultureel Supplement. Vanaf 21 april kan er gestemd worden. Op 5 mei is de winnaar bekend. Op de site van de wedstrijd kan door iedereen worden meegepraat.

www.nrc.nl/bnd

Poes. Voor het eerst lag nrc.next, de nieuwe ochtendkrant van NRC Handelsblad, op alle werkdagen in de winkels. Op zijn weblog deed redactiechef Hans Nijenhuis dagelijks verslag van de journalistieke keuzes. Bijvoorbeeld: waarom kwam een foto van de harde werkelijkheid in Israël op de pagina's In Beeld en haalde een bijzondere foto van een poes in China die plek in de krant nét niet?

Aan het einde van de week schrijft Nijenhuis geen enkele reden tot klagen te hebben: '30.000 abonnees (uiteraard vooral proefabonnementen), 30.000 losse verkoop en 10.000 op andere manieren verspreid (adverteerders, redactie etc). Dit log heeft 3.000 bezoekers per dag. Verder zijn we blij met de grote hoeveelheid reacties. Soms kritisch, soms positief - prima. Daar leren we van.'

www.nrc.nl/nextlog