Libel-laarzen en muilkorfschoenen

'Als ik een bloemkool zie, denk ik: daar moet ik iets mee doen', vertelt schoenontwerpster Roswitha van Rijn aan Elda Dorren

SCHOENEN MET EEN BOODSCHAP: (boven, vlnr) libel-laarzen, muilkorfschoenen, laars met schubben en (onder) kruistochtlaars

Ze is net afgestudeerd aan de enige ambachtelijke schoen- en leeropleiding van Nederland. Ze exposeerde al in New York en Parijs en vanaf vandaag ook in Den Haag. Roswitha van Rijn (32) staat met een been in de modewereld, met een been in de kunstwereld en met weer een ander in de ambachtelijke schoenmakerij. 'Ik heb een heleboel benen', lacht ze.

Na de kunstacademie leerde ze op de ambachtschool in Nieuwegein haar ontwerpen vertalen naar leest, zool, schacht, voering en overleer. Zonder zich al te veel aan te trekken van modetrends werkt ze uit een persoonlijke inspiratie, die ze met name ontleent aan natuur en spiritualiteit. 'Ik kijk liever naar de dingen om me heen dan naar modeshows.'

Een sprekend voorbeeld is de laars met doorschijnende vleugels van een libel, als van gekleurd glas-in-lood. Daarmee wil ze de schoonheid van de natuur benadrukken. 'Elke plant, elke structuur, elk gek beestje is fascinerend.' Zelfs in groenten herkent ze schoonheid. 'Ik zag laatst een mooie bloemkool en toen dacht ik: hier moet ik iets mee doen.'

Inspiratie en bewondering worden al gauw engagement. 'Mensen in de stad zien dat weinige groen dat er is helemaal niet. Die libel-laars roept op om meer en anders naar de natuur te kijken.' Een schoen met een echte varkenspoot als hak was een aanklacht tegen de hypocrisie van de vleeseter. 'Iedereen vond hem onsmakelijk, maar niemand wil weten waar dat stukje vlees van de AH vandaan komt.' Haar 'muilkorfschoenen' gingen over de decadentie van het als accessoire gebruiken van honden. Ze vertelt verbouwereerd: 'Bij de H&M kon je een tijdje geleden 'matching outfits' kopen voor jezelf en je hondje.'

Haar 'kruistochtlaarzen' doen middeleeuws aan en kregen een kruis in de zool gegraveerd. Van Rijn: 'Die laars gaat over de tegenstelling oost-west en de problematiek die al is ontstaan ten tijde van de kruistochten. Tevens symboliseert hij ieders persoonlijke kruistocht in het leven, ieders zoektocht naar religie of spiritualiteit. Bij het lopen laat je de afdruk van een kruis achter. Net zoiets als bij de slippers van de prostituees in de klassieke oudheid. Daar stonden de woorden 'volg mij' ingesneden.'

Van Rijn maakt al haar schoenen met de hand. Met pijn in het hart verkoopt ze soms een paar waar ze een week aan heeft gewerkt. Ze kan er nog niet van leven, maar wil pas aan productie in het groot beginnen als ze een constructie heeft gevonden om in een derdewereldland te produceren - hier is het te duur - waar de ambachtslieden er ook wat aan verdienen. 'Zodat iedereen er beter van wordt, en niemand wordt uitgebuit.'

Maar eerst wil ze echte, onverwoestbare cowboylaarzen leren maken. Daarom gaat ze binnenkort stage lopen bij een laarzenmaker in de Verenigde Staten. Vandaag opent in het Gemeentemuseum in Den Haag de expositie 'Fashion NL - The Next Generation' (t/m 5 juni), met onder meer werk van Roswitha van Rijn