Lekker verpakte cultuur

Uitgaansmagazines zijn gewild bij lezers en adverteerders.

De hoofdredacteur droomt al over drie nieuwe titels.

De Rotterdamse NL10 heeft dezelfde oplage als NL20: 75.000.

“Als jij de NL20 uit hebt, mag ik 'm dan?“ vraagt een meisje aan haar buurvrouw, één tafeltje verderop. Het is zaterdag en de display van het gratis uitgaansmagazine in het drukke café is leeg.

Op negenhonderd plekken in en rond Amsterdam ligt een stapeltje NL20-magazines. Het blad wordt geraadpleegd voor de wekelijkse uitgaansagenda, restaurantrecensies of interviews. De nieuwste stap van NL Unlimited, een 100 procent dochter van uitgeverij PCM (ook uitgever van nrc.next), is de lancering van een Amsterdams “uitgaans-portal' op internet: www.nl20.nl.

Sinds de oprichting is het bedrijf hard gegroeid, vertelt hoofdredacteur Robert Doggers (33) in een Amsterdams café. Begonnen met zes medewerkers, is de redactie nu uitgegroeid tot zestig personen. Vorig jaar startte de Rotterdamse variant NL10, en sinds een maand beschikken inwoners van Den Haag en Utrecht over NL70 en NL30. Of het blad winst maakt, wil hij niet zeggen, maar het einde van de groei lijkt nog niet in zicht: de hoofdredacteur droomt al over NL-bladen voor Groningen, Nijmegen en Maastricht.

Voor adverteerders is dat landelijk bereik ook aantrekkelijker. Tegen de trend in van slechte reclamebestedingen weet NL genoeg adverteerders te trekken om overeind te blijven. Dat zijn vooral lokale horeca of de meubelbranche, maar landelijke adverteerders zijn door het grotere bereik van de nieuwe titels NL30 en NL70 ook steeds meer geïnteresseerd: Holland Casino en Rabobank zien zich graag genoemd in het blad voor de jonge, moeilijk te bereiken doelgroep die steeds minder kranten leest.

Het idee om een gratis uitgaansblad te beginnen kwam van Doggers zelf. Na een opleiding journalistiek (“ik wilde schrijver worden“) en eerder opgedane ervaring bij reclamebureaus stapte hij, samen met een vriend, tweeënhalf jaar geleden naar uitgeverij PCM met het plan voor een Amsterdams uitgaansblad. Volgens Doggers voorzien de NL-bladen in een grote behoefte: “Stadsmensen willen continu geïnformeerd worden over wat hip en nieuw is. Ze hebben het druk, maar willen wel weten wat er speelt.“ De bestaande uitagenda's voldeden niet: “De gratis maandagenda van het Amsterdams Uitburo is gericht op mensen die al geïnteresseerd zijn in theater en concerten, een iets ouder publiek. In de bijlage van Het Parool, de “PS van de Week', staat ook een uitgebreide Amsterdamse agenda, maar die verschijnt op zaterdag. Terwijl je op woensdag plannen wilt maken voor het weekend.“

Vorig jaar werd het geluk van NL20 kort verstoord: de Belgische uitgever Aurex betrad de markt met het gratis uitgaansmagazine Zone020. Op een aantal plekken in Amsterdam staan de verschillende uitdeelkasten nu broederlijk naast elkaar. “Het is geen concurrentie: Zone020 verschijnt eens in de twee weken, wij elke week. Die actualiteit is essentieel, bijvoorbeeld voor de filmagenda. En film is heel belangrijk voor stadsbewoners. Net als kroegen, uit eten gaan en een beetje winkelen.“

Doggers ziet zijn bladen als gratis lifestylemagazines, waarin lezers geïnformeerd worden over een breed cultuuraanbod: variërend van opera in het muziektheater, mannendisco in de Cockring tot de agenda van filmhuis Cavia. “Wij proberen cultuur te verpakken in lekkere dingen, met rubriekjes over shoppen en cafés.“ Zo is een rubriek populair waarin lezers zich kunnen opgeven voor een blind-date. Onafhankelijk van elkaar brengt elk tweetal verslag uit aan het blad, vaak met een geheel verschillende interpretatie van de avond. “Als we alleen cultuur zouden bespreken, neemt niemand het blad meer mee.“

In Amsterdam was de formule een succes. De hoofdredacteur denkt dat NL30 en NL70 ook zullen aanslaan. In Utrecht twijfelt hij daar niet aan: “Die stad is goed te vergelijken met Amsterdam. Ook daar zijn studenten en jonge professionals die graag een gratis lifestylemagazine over hun stad willen lezen.“ In Den Haag ligt het lastiger, hij vindt de doelgroep daar “minder homogeen': “We zijn wel bezig om displays op ministeries neer te zetten.“

De website van NL20, waar nu rubriekjes en restauranttips staan vermeld, wordt per 1 april uitgebreid met een uitagenda, recensies en kaartverkoop. Andere stedensites volgen. “Belachelijk dat zo'n overkoepelende site niet al lang bestond“, zegt Doggers. “Als je iets leuks wilt doen, moet je naar minstens vijf verschillende sites om te kijken wat waar gebeurt: Partyscene voor de feestjes, IENS voor de restaurants, Uitbureau voor het theater enzovoort.“

Bij NL Unlimited wordt al gedacht aan samenwerking met een televisieproductiebedrijf voor een programma met verslagen van feestjes in de stad. En als de website een succes wordt wil Doggers die graag uitbreiden met podcasts, video's en tv-uitzendingen. Voorlopig geniet de hoofdredacteur van zijn succes in print: “Soms ga ik op zaterdag lunchen in de stad en zie ik dat aan vier tafeltjes mensen NL lezen.“