The Sun

Weergaloos mooi en raadselachtig is The Sun van Aleksandr Sokoerov. Het derde deel van Sokoerovs portretten van alleenheersers (eerdere delen waren gewijd aan Lenin en Hitler) gaat over de Japanse keizer Hirohito op het laatst van de Tweede Wereldoorlog. De keizer ontbijt, de keizer laat zich aankleden, de keizer bekijkt familiekiekjes en een bijzondere krabsoort. En dat alles in een verstikkend huiselijke omgeving in overwegend bruine tinten. Niets doet op het eerste gezicht vermoeden dat hier een oorlog aan de gang is, laat staan dat de slotakte daarvan wordt opgevoerd. Alleen de ondertoon van de geluidsband klinkt dreigend met het krioe-krioe-geluid van te verre radiozenders. En we krijgen ook de bombardementen op Tokio te zien, maar dan een superieure verbeelding daarvan door Sokoerov. De bommen worden in de lucht nu eens vogels, dan weer vissen, dan weer bommen. Sokoerovs Hirohito is een ten diepste kinderlijke man die de oorlog welbewust buiten houdt. Als de Amerikanen ten slotte komen - eindelijk buitenlucht - gedraagt hij zich als een behaagziek jochie, poserend in zijn rozentuin voor de oorlogsfotografen als waren ze van de Vogue.

The Sun (Solntse). Regie: Aleksandr Sokoerov. Met: Issey Ogata, Robert Dawson. In: Filmmuseum, Amsterdam; Filmhuis, Den Haag; Lux, Nijmegen; Lantaren/Venster, Rotterdam.