Naam negerzoen verdwijnt

De naam negerzoen verdwijnt. Fabrikant Van der Breggen wil een einde maken aan de voortdurende kritiek dat de naam van het ronde koekje met een bol schuim en daarop chocolade discriminerend en kwetsend is voor zwarte Nederlanders.

Het bedrijf heeft besloten de negerzoen om te dopen in Buys Zoenen. Over een maand liggen ze onder deze naam in de meeste supermarkten. Buys is de naam van B. Buys, die de negerzoen in 1920 uitvond. De naam ontstond nadat hij een hap van het koekje nam. 'Alsof je door een neger bent gezoend', merkte hij op.

Het bedrijf bevestigt de naamswijziging, maar wil geen commentaar geven. Elk jaar krijgt de directie brieven waarin de schrijvers de onderneming verwijten dat negerzoen discrimineert. Directe aanleiding de naam te veranderen is een brief van de stichting Eer en herstelbetalingen slachtoffers van slavernij in Suriname. De organisatie schreef Van der Breggen vorig jaar november dat zijn koekje een belediging is voor alle zwarte mensen.

Voorzitter R. Groenveld van de stichting is tevreden over de naamswijziging. 'Ik ben blij dat Nederland nu bezig is zich te reinigen.' De stichting verwerpt de naam omdat de term negers is bedacht door Nederlanders die zwarte mensen uit Afrika haalden voor slavenarbeid op hun plantages. Groenveld heeft zelf alternatieven voor de negerzoen aangedragen, onder meer Boeren-zoen en Bernhard-zoen.

Eerder had de stichting bij uitgever Van Dale aangedrongen om 'negerzoen', 'creool' en 'neger' te schrappen uit zijn woordenboeken. Dat weigerde Van Dale. In een reactie verklaart de uitgeverij het woord 'negerzoen' te handhaven, ondanks dat het product straks niet meer bestaat. Van der Breggen maakt zo'n 100 miljoen negerzoenen per jaar, waarvan een deel voor de export. De laatste jaren veranderde het bedrijf de naam al in Duitsland, waar ze nu Schaumküsse heten, Groot-Brittannië (Angel Kisses) en Frankrijk (Bisous de Mousse, schuimzoen).