Marnix Goossens

Kan een plant verliefd kijken? Op de foto's van Marnix Goossens (Leeuwarden, 1967) in het Fries Museum in ieder geval wel. Het werk Vertiligo (2005) laat zien hoe een blad van een kamerplant zich als een aanhankelijk wezen zachtjes tegen zijn buurman vlijt. De knuffelpartij is romantisch in beeld gebracht – een tikkeltje overbelicht, en met een zwoele soft-focus-zweem die je onmiddellijk terugbrengt in de jaren zeventig. Dat retro-gevoel wordt versterkt door de soort plant: die bleke, groenomrande bladeren kon je dertig jaar geleden in elke huiskamer vinden.

Goossens maakt foto's van doodgewone dingen – plastic bloemen in een vaasje, of een patroon van wolken op een muur van reliëfbehang – maar doet dat op zo'n manier dat bij de kijker een heel vat aan herinneringen wordt opengetrokken. Op zijn tentoonstelling Diep Licht zijn zo'n veertig fotowerken uit drie categorieën bijeengebracht: portretten, landschappen en stillevens. De natuur is een steeds terugkerende inspiratiebron, maar verwacht bij Goossens geen spectaculaire vergezichten of ongerepte wildernis. „Het mag geen ansichtkaart zijn”, zegt de kunstenaar in een reportage van Omroep Friesland, die de expositie inleidt. In zijn portretten heeft Goossens vooral een scherp oog voor zaken met een hoog lulligheidsgehalte. Hij laat een vriendin poseren in een suf bloemetjesjurkje, en zet zichzelf te kijk in een cowboybloes. Het zijn beelden met een gezonde dosis zelfspot, overgoten met een dun laagje camp. Goossens is op zijn best als hij dicht bij huis blijft, en de onverwachte kanten laat zien die we zo goed denken te kennen. Gewoon is bij hem al mooi genoeg.

Foto's van Marnix Goossens t/m 7 mei Fries Museum, Turfmarkt 11, Leeuwarden. Di t/m zo 11-17u.