Lufthansa heeft geen last van dure olie

De hoge olieprijzen hebben weinig effect gehad op de winst van Lufthansa. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de Duitse luchtvaartmaatschappij vandaag publiceerde. Bestuursvoorzitter Wolfgang Mayrhuber maakte bekend dat het nettoresultaat van zijn bedrijf vorig jaar met 12 procent omhoogging naar 453 miljoen euro. De omzet steeg met 6,5 procent naar ruim 18 miljard euro.

'We hebben hoog ingezet en het nog beter gedaan dan we hadden verwacht, ondanks de torenhoge olieprijzen', zei Mayrhuber. Andere, met name Amerikaanse, luchtvaartmaatschappijen, voeren de scherpe stijging van de brandstofprijzen in 2005 aan als reden voor aanhoudende verliezen.

Lufthansa had ook te maken met de veel hogere kosten voor brandstof; het bedrijf moest hier 843 miljoen euro extra aan uitgeven in vergelijking met 2004. De kerosinerekening kwam uit op 2,7 miljard euro, 46 procent hoger dan in 2004. 'Er zijn geen aanwijzingen dat aan deze trend een einde komt', aldus Mayrhuber. Dat is niet per se een nadeel, vindt de topman, Lufthansa wordt hierdoor gedwongen 'intelligente manieren te vinden om kosten te reduceren en de efficiëntie op te voeren'. Zo slaagde Lufthansa erin de personeelskosten aanzienlijk te verminderen, van gemiddeld 53.000 naar 52.000 euro per werknemer. Het bedrijf had vorig jaar een staf van 92.300 mensen.

Alle zes divisies van Lufthansa schreven over 2005 zwarte cijfers. Reisonderneming Thomas Cook, waarin Lufthansa een belang van 50 procent heeft, maakte voor het eerst in vier jaar weer winst. Het verlies van 176 miljoen euro over 2004 werd omgebogen tot een nettowinst van 102 miljoen euro. De integratie van Swiss - de noodlijdende Zwitserse maatschappij werd een jaar geleden overgenomen - verloopt volgens Lufthansa voorspoedig. Financieel directeur Karl-Ludwig Kley sprak over Swiss als een 'excellente investering'.

Het laatste kwartaal van 2005 was voor Lufthansa niettemin het slechtste van de vier. Is dat toch niet een signaal dat het minder goed gaat? Kley: 'Een kwartaal is maar een momentopname, een heel jaar geeft een veel beter overzicht.'