Een doekje is wel handig

Deze testrit duurde maar een dag. Voor een testrit moet je als testrijder naar de importeur waar je je eigen auto laat staan en een fonkelnieuw model meekrijgt. Beetje uitleg en rijden maar.

Mercedes-Benz S-klasse Foto DaimlerChrysler DaimlerChrysler

Bij een middenklasser is het meestal geen probleem de auto pas weer een week later terug te brengen. Dan kan je er rustig mee in de file staan en boodschappen doen en de kinderen naar de uitwedstrijd in Almere rijden. En kinderen stellen andere eisen dan vaders. De kinderen waren vorig jaar dolenthousiast toen bleek dat je in de achterbak van een grote SUV zelfs kon knikkeren.

Maar de Mercedes S350 Sedan kost kaal 99.300 euro. De auto mag van de importeur wel twee dagen mee, maar alleen als de wagen dan 's nachts overdekt of achter een hek kan staan.

Eén dag is niet genoeg om te beoordelen of de Mercedes S nou beter is dan een BMW 7 of een Lexus 430. Dan maar de vraag beantwoorden of deze auto vijf keer zo lekker rijdt als een nieuwe middenklasser van 20.000 euro, zeg een Volkswagen Golf of een Citroën C4. Of beter: zes keer zo fijn, want in deze S zit nog een PrestigePlus optiepakket van 22.600 euro.

De S 350 rijdt inderdaad heerlijk. Het blijkt heel eenvoudig om ermee te rijden zoals je je voorstelt dat een zweeftrein over de monorail glijdt. De automaat, die maar liefst zeven versnellingen schijnt te hebben - daar merk je verder niets van - schakelt soepel. En buitengewoon geruststellend is het gedrag van deze bijna 1.800 kilo zware stalen kolos als er op de terugweg, bij het begin van de avondspits, toch plotseling geremd moet worden voor een opduikende file. Zelfs dat haastige remmen verloopt zonder hapering, zonder schokken.

Voor een second opinion rijdt oom Ad uit de Achterhoek een stukje mee over de Autobahn. Zijn schoonvader kreeg zijn eerste Mercedes S-klasse bezorgd op 1 december 1973. De dag dat Joop den Uyl, geschokt door de olieboycot, het Nederlandse volk moest uitleggen: 'Het wordt nooit meer zoals het geweest is.' (Tenminste, zo herinnert iedereen dat zich, in werkelijkheid zei Den Uyl: 'Zo bezien, keert de wereld van voor de oliecrisis niet terug'.)

De S350 verbruikt iets meer dan een Volkswagen Golf met een 1.6-litermotor. Die heeft een gemiddelde van 7,3 liter per 100 kilometer, de S350 volgens opgave van de fabrikant gemiddeld 10,3 liter per 100 kilometer, ruim 40 procent meer. De S600 komt uit op het dubbele: 14,3 liter per 100 kilometer.

Oom Ad, die wegens de handige hoge instap zelf onlangs een nieuwe Mercedes B heeft gekocht, is enthousiast. De beenruimte bij de bijrijdersstoel is bijvoorbeeld zo ruim dat je daar met gestrekte benen rechtuit kan zitten. Bij de meeste auto's zit de passagier toch een beetje scheef. Ook alle knopjes zijn eenvoudig te bedienen. De voor de hand liggende handelingen blijken de juiste te zijn, bijvoorbeeld bij het navigatiesysteem. Alle systemen (telefoon, radio, navigatie) zijn dubbel te bedienen: voor wie wil met een soort joystick in de middenconsole, voor wie niet wil scrollen en klikken zijn er ook gewoon knopjes op het middengedeelte van het dashboard.

Heel prettig is de stilte. In een middenklasser suizen je oren van het motorgeronk en windgeraas, in deze limousine is het aangenaam converseren, ook met 140 kilometer per uur op de Autobahn.

Toch valt er wel degelijk ook wat aan te merken op het model. Na de lunch, als de auto in de regen op de oprit heeft gestaan, blijkt het uitermate lastig om achteruit weer de weg op de draaien. De regendruppels op de achterruit moeten even handmatig met een doekje verwijderd worden. Een achterruitwisser heeft deze sedan niet.

Remmelt Otten

Redacteur media en internet, rijdt in een Citroën Picasso.