De zorgzame koelkast

De trend: in elke keuken komen apparaten die als gezondheidswaakhond fungeren

2006 Pizza met computerchip

Al vijf jaar wordt-ie voorspeld: de koelkast met internetaansluiting. Die zou automatisch bijhouden wat er besteld moet worden.

Er zijn al wel koelkasten te koop met ingebouwde televisies, maar de meeste mensen kijken toch liever in de woonkamer. Er is nog geen algemeen geaccepteerd systeem om koelkasten in de praktijk een pak melk te laten herkennen.

In het Huis van de Toekomst bij de Amsterdam Arena is al een prototype te bekijken dat een diepvriespizza kan herkennen door middel van een chip in de verpakking. Deze chips zijn echter nog te duur om overal in te stoppen en de meeste voedselfabrikanten doen dat dus nog niet.

Ondertussen stimuleert een zorgverzekeraar zijn klanten om bepaalde eetgewoonten te volgen in de hoop dat hiermee de frequentie van hart- en vaatziekten lager zal worden.

2016 Computer bepaalt menu

Sinds enkele jaren zijn alle koelkasten en andere keukenapparatuur voorzien van sensoren en netwerkverbindingen. Alle voedselproducten zijn voorzien van RFID-chips die het mogelijk maken de individuele verpakkingen te volgen ook nadat ze de supermarkt verlaten. De koelkast en het keukenkastje gebruiken deze chips om te bepalen wat er in huis is en wat er besteld moet worden. De huiscomputer doet culinaire voorstellen op basis van de ingrediënten die in huis aanwezig zijn. Recalcitrante gebruikers leggen producten met verpakking in de magnetron om zo de chip te deactiveren.

Een zorgverzekeraar is een alliantie aangegaan met een biologische voedselketen; via de vaste-klantenkaart wordt bijgehouden welke gezonde voedingsproducten er gekocht worden. Bij een consumptiepatroon dat aantoonbaar de kans op zieken verkleint, geeft de verzekeraar korting.

2026 Keuken als Big Brother

De keuken houdt u in de gaten en dat is niet altijd leuk. Het consortium van voedselproducenten, zorgverzekeraars, supermarkten en producenten van huishoudelijke apparatuur heeft een volledig en actueel beeld van de eetgewoonten van haar klanten. Dit wordt gebruikt om gedrag middels financiële prikkels te belonen dan wel te bestraffen. Zo zag laatst een suikerpatiënt zijn zorgpremie met 300 procent stijgen na het kopen van een doos bonbons.

Veel Europeanen eten buiten de deur. In een eetcafé of restaurant kun je anoniem genieten. Het is populair om stiekem foie gras, single malt whisky en sigaren te nuttigen. Het gezondheidsconsortium probeert afspraken te maken met de horecasector en creditcardmaatschappijen om dit gedrag de kop in te drukken.

Andreas Ligtvoet & Arjen Kamphuis

futurologen