Collectief contract houdt premie laag

De nieuwe zorgverzekering heeft tot grote verschuivingen tussen de verzekeraars geleid.

Het verschil tussen winst of verlies zit vooral in het aantal collectieve contracten.

Onder meer door oplopende zorgkosten zullen de premies waarschijnlijk stijgen. Foto Sake Elzinga Nederland . Assen . 02-11-2004. Wilhelmina Ziekenhuis Assen. Interieurs tijdens avonduren. MRI scan. Foto: Sake Elzinga Elzinga, Sake

Wat een verschil één contract kan maken: zorgverzekeraar Menzis heeft in de concurrentieslag om de nieuwe basispolis in de zorg per saldo 3.000 nieuwe verzekerden ingeschreven. Menzis' totaal stijgt daarmee tot 2.031.000. Maar waar was Menzis geweest zonder de FNV? De vakbond claimt dat 150.000 leden op de Menzisverzekering hebben ingeschreven. Zonder de FNV was Menzis de een na grootste verliezer geweest, achter Agis die 300.000 verzekerden heeft verloren, plus het collectieve politiecontract met 130.000 klanten.

Alle 12,7 miljoen Nederlanders van achttien jaar en ouder moesten de afgelopen maanden een verzekeraar kiezen. Het verschil tussen Menzis en Agis illustreert de macht van de collectieven. Van de werkgevers met meer dan 20 werknemers heeft 80 procent een collectief contract afgesloten. En de werknemers zijn hun baas kennelijk massaal gevolgd.

Diverse grote verzekeraars meldden de afgelopen weken een aanzienlijke stijging van het percentage collectief verzekerden. Was dat de uitkomst van de acties van miljoenen individuele consumenten? Of zijn werknemers massaal de keuze gevolgd die hun werkgever voor hen had gemaakt aan de onderhandelingstafel met verzekeraars?

In het eerste geval houdt een verzekeraar een sterke onderhandelingspositie tegenover individuele verzekerden, inclusief de mogelijkheid om de premie volgend jaar stevig te verhogen. Maar in het geval van een versterkte onderhandelingspositie van 'collectieven' moet de verzekeraar bij een voorgenomen premieverhoging wel rekening houden met het vertrek van één of meer collectieve contractanten. Dat kan honderdduizenden klanten kosten.

Menzis is met de toeloop van 150.000 FNV-klanten niet de enige die straks tegenmacht aan de onderhandelingstafel krijgt. Zonder het politiecontract (130.000 klanten) dat van Agis afkomstig is, had verzekeraar CZ klanten verloren, in plaats van 100.000 gewonnen. Zilverenkruis moet bij de volgende onderhandelingsronde zaken doen met onder meer het Rabobankleden-collectief. VGZ heeft de HBO-raad en de gemeente-ambtenaren onder zijn grote collectieve klanten. Boodschap voor de consument: probeer deel te nemen in een collectief, als bescherming tegen een premieverhoging.

De verschuivingen op de markt illustreren niet alleen de winst van de 'collectieven'. Ook sommige kleine verzekeraars zijn, voortbouwend op hun sterke regionale positie, echte winnaars: DSW uit Schiedam, De Friesland Zorgverzekering uit Leeuwarden. Andere, zoals Salland in Deventer, weten zich te handhaven. In het middensegment vallen de klappen: Univé, Delta Lloyd/Ohra, OZ.

Hun klantenverlies is niet altijd een kwestie van geld. Delta Lloyd/Ohra heeft een sterke financiële positie, maar wil kennelijk niet stunten. De klantenwinst van DSW, die helemaal geen kortingen geeft, en van De Friesland suggereert ook dat niet alleen het stuntwerk bij het winnen van collectieve contracten de doorslag heeft gegeven. Sommige concurrenten wijzen ook op de lage score van diverse verliezers in onderzoeken over klanttevredenheid en administratieve behandeling van nota's. Zo scoren DSW, De Friesland en Salland hoog op serviceniveau. Verliezers Agis en Zorg en Zekerheid scoren daar laag. Net als overigens 'prijsbreker' Zilverenkruis, die de meeste nieuwe klanten heeft gewonnen.