Probleem partner KLM

De partner van KLM in het Verre Oosten, Malaysia Airlines, heeft financiële problemen. Bankroet dreigt zelfs, zegt het bedrijf dat nu routes begint te schrappen.

KLM vliegt niet naar Australië en Nieuw Zeeland. Een reis naar die landen aan de andere kant van de wereld kan wel met KLM, maar alleen via een overstap in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur, waar Malaysia Airlines de passagiers overneemt. Code-sharing heet een dergelijke samenwerking tussen twee luchtvaartmaatschappijen. Begin deze week maakte Malaysia Airlines bekend met zeven internationale routes te stoppen. Maar de verbindingen samen met KLM blijven - nog - bestaan.

KLM denkt ook niet dat zijn Aziatische partner de samenwerking, die betrekking heeft op verscheidene routes tussen Europa en het Verre Oosten, zo gauw zal verbreken. “We hebben een contract, daar houden we hen aan. Bovendien is code-sharing juist voordelig voor een maatschappij, je deelt de kosten en de baten“, aldus een woordvoerder van KLM. En als Malaysia Airlines failliet zou gaan? “Er gaan elke dag bedrijven failliet, dat zien we dan wel weer.“

De malaise bij Malaysia Airlines Systems, zoals de onderneming voluit heet, is groot. De eerste negen maanden van het gebroken boekjaar 2005-2006 leed het bedrijf een verlies van 1,26 miljard ringgit (283 miljoen euro). Voor het hele jaar, dat afloopt op 31 maart, wordt het verlies geraamd op 1,7 miljard ringgit (380 miljoen euro). In het voorgaande boekjaar boekte Malaysia Airlines, waarin de staat een belang van 69 procent heeft, nog een winst van 48 miljoen euro.

De maatschappij noemt de sterke stijging van de brandstofprijzen als een van de belangrijkste oorzaken van de teruggang, maar ook de opkomst van prijsvechters in Azië is een belangrijke factor. Het verlies komt op een tijdstip dat de luchtvaartindustrie wereldwijd juist weer in een opwaartse beweging terecht is gekomen.

Eind vorig jaar, toen het verlies zich al aftekende, kreeg Malaysia Airlines een nieuwe topman, Idris Jala. Vorige maand kondigde hij een grootscheepse reorganisatie aan. In een verklaring zei Idris: “Het lijdt geen enkele twijfel dat Malaysia Airlines in grote problemen is. We hebben een kasprobleem en een winstcrisis. Als we doorgaan op de huidige weg zullen we ten onder gaan. We moeten de manier waarop we ons bedrijf runnen radicaal wijzigen.“

Idris zegt dat zijn bedrijf binnen een jaar de kas zal moet vullen met 900 miljoen euro. De maatschappij gaat om te beginnen drastisch snijden in het nationale netwerk. Van de 118 verbindingen bleken er maar 4 winstgevend te zijn. Alleen de routes van Kuala Lumpur naar de provinciale hoofdsteden blijven gehandhaafd. Van de internationale routes die worden geschrapt liggen er vijf in Azië, de andere twee zijn Europese bestemmingen: Wenen en Manchester. Verder mag Malaysia Airlines van de Maleisische regering de brandstoftoeslagen verdubbelen. Ook gaat het bedrijf 30 van zijn ruim 100 vliegtuigen verkopen. Over het verdwijnen van arbeidsplaatsen of andere bezuinigingen op personeelskosten heeft de raad van bestuur van de maatschappij zich nog niet uitgelaten.

Grote concurrent AirAsia staat al als een aasgier klaar: deze regionale goedkopestoelenmaatschappij in Zuidoost-Azië heeft laten weten bereid te zijn de routes in Maleisië over te nemen, inclusief de bijbehorende toestellen.

Malaysia Airlines is zelf niet gerust op de goede afloop. In een managementsverklaring staat: “Ondanks het harde werk dat tot nu toe is verricht, is het duidelijk dat Malaysia Airlines niet goed is uitgerust om de storm te doorstaan. We zijn in een veel zwakkere positie dan andere luchtvaartmaatschappijen in de regio.“