“Geen euro besteed aan spotjes'

De Schiedamse zorgverzekeraar DSW komt als winnaar uit de strijd om nieuwe verzekerden. Zonder het wapen van de prijsdumping.

DSW-directeur Chris Oomen Foto DSW DSW

Amsterdam, 22 maart. - DSW, een regionale zorgverzekeraar uit Schiedam, tevens een voormalig ziekenfonds, heeft 28 procent meer verzekerden voor zijn basispolis ingeschreven. Zijn totaal is met 72.000 gegroeid tot 328.000. Vier vragen voor directeur Chris Oomen.

Hoe verklaart u de groei?

“Wij komen al drie jaar op rij uitstekend uit de bus in de onderzoeken van de Consumentenbond. Als je op die ranglijst alleen de verzekeraars meerekent die voor iedereen vrij toegankelijk zijn, staan wij nummer één. Wij geven verzekerden geen euro korting, iedereen betaalt dezelfde premie, 1.050 euro per jaar. De komende vijf jaar willen wij dat zo houden, tenzij externe factoren als oplopende inflatie of uitbreiding van het basispakket dat natuurlijk gaan beïnvloeden.“

Waarom geeft u eigenlijk geen korting?

“Wij rekenen een kostendekkende premie. Wij doen dat omdat de basispolis in wezen ontworpen is als een collectieve verzekering, waarbij de overheid de verzekeraars compenseert voor onderlinge verschillen in gezondheidsrisico's. De afgelopen zes jaar waren wij het goedkoopste ziekenfonds.“

Zorgverzekeraar Agis zegt dat hij als voormalig ziekenfonds is gemangeld tussen de grote vermogens van de particuliere verzekeraars die onder de kostprijs doken. Hoeveel last had u als oud-ziekenfonds daarvan?

“Premiedumping is zonder twijfel een element geweest in de concurrentieslag. Ook bij ons kwamen makelaars langs die korting vroegen voor grote collectieve contracten. Die geven we niet. Op hun lijstjes eindigden we dan steeds als laatste. Het aantal verzekerden in collectiviteiten ligt bij ons onder de tien procent, terwijl dat elders boven de veertig procent is. Maar prijs is niet het enige, het gaat ook om je administratieve kracht, klanttevredenheid. Als prijs de doorslaggevende factor was geweest hadden wij nooit zoveel gewonnen. Wij hebben ook geen euro uitgegeven aan krantenadvertenties of tv-spotjes voor de basisverzekering. Maar de gezamenlijke zorgverleners in de regio hadden op hun initiatief en op hun kosten wel een advertentie die mensen opriep om bij ons een basispolis af te sluiten. Dat heeft zeker geholpen.“

Ik kan me wel een paginagrote advertentie van u herinneren in Het Financieele Dagblad...

“Dat was een open brief aan minister Hoogervorst (Volksgezondheid) waarin ik onder meer zeg dat het niet fair is dat mensen in collectiviteiten minder betalen. Het was geen commerciële advertentie. Onze verzekerden zijn niet het soort mensen dat Het Financieele Dagblad leest. In die advertentie staat ook dat wij onze premie op het huidige niveau willen handhaven. Toen vervolgens de media berichtten over verwachte forse premieverhogingen in 2007, heeft ons dat geen windeieren gelegd.“