Auto's worden zelfstandige wezens

2006 Wat helpt tegen files?

“Langzaam rijdend tot stilstaand verkeer tussen Woerden en knooppunt Oudenrijn.“ Wanneer breken we weer een record?

Nieuwe wegen, spitsstroken, telewerken, viaducten en nieuwe ministers, het helpt allemaal niet. Wegen zijn voorzien van matrixborden, camera's, praatpalen, en detectielussen. Auto's maken gebruik van GPS-systemen die rekening houden met file-informatie, sensoren voor parkeren en cruise control met bewaking van de afstand tot de voorligger. Mooi spul. Ze verhogen de verkeersveiligheid maar lossen het probleem niet op. De interactie tussen voertuig en weg is te primitief.

Verkeer is dynamisch, wegen zijn statisch. Dat valt moeilijk te rijmen en daar wringt het. Het wachten is op betere techniek. Zoals een chip in combinatie met rekeningrijden.

Foto FBF / Bewerking Studio NRC Auto’s rijden gemiddeld 42 km per dag Amstelveen - Personenauto’s met een Nederlands kenteken hebben in 2004 gemiddeld ruim 15,5 duizend kilometer afgelegd. Dat is 2,8 procent meer dan in 2003. Personenauto’s zwaarder dan 1500 kg hebben in 2004 gemiddeld 23,2 duizend kilometer gereden. Dit is 2,5 keer zoveel als de afstand die personenauto’s in de gewichtsklasse lager dan 850 kg afleggen. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Auto’s die op diesel rijden hebben in 2004 gemiddeld bijna 30 duizend kilometer afgelegd. Dit is ruim twee keer zoveel als benzinewagens. De meeste kilometers worden in 2004 afgelegd door de jongste personenauto’s. Auto’s tussen de 15 en 25 jaar oud rijden gemiddeld bijna 9 duizend kilometer. Personenauto’s van 25 jaar en ouder hebben in 2004 gemiddeld bijna 3 duizend kilometer afgelegd. De ruim 6 miljoen personenauto’s in bezit van particulieren hebben in 2004 gemiddeld 13,8 duizend kilometer gereden. Auto’s op naam van bedrijven (bijna 770 duizend) reden gemiddeld bijna 30 duizend kilometer per jaar. Dieselauto’s op naam van een bedrijf hebben gemiddeld zelfs bijna 38 duizend kilometer afgelegd in 2004. Personenauto’s die op andere brandstof rijden dan benzine en diesel hebben bijna 35 duizend kilometers afgelegd. De meeste kilometers in 2004 werden afgelegd door personenauto’s op naam van een bedrijf, voorzien van een dieselmotor, met bouwjaar 2003 en een gewicht dat ligt tussen 1 151 en 1 500 kg. Deze groep personenauto’s heeft in 2004 gemiddeld 47,5 duizend kilometer afgelegd. Foto A2 Utrecht-Amsterdam. FOTOGRAFIE: FBF NAAMSVERMELDING COPYRIGHT FOTO: FBF DE BRUINLAAN 26 1427 AH AMSTELHOEK BELANGRIJK-GEVOLGEN BIJ PLAATSING VAN FBF FOTO'S EN TEKST IN MEDIA OF ANDERS ZIJN VOOR EIGEN AANSPRAKELIJKHEID. SITE www.fbf.nl EMAIL fotografie@fbf.nl FRANK VAN DEN BERG GSM 06-53339633 ERWIN HERMANNS GSM 06-15042208 BIJ GEBRUIK INTERNET HANTEREN WIJ NVF TARIEF FBF FOTOGRAFIE

2022 Parkeren via chip in auto

Galileo, het Europese GPS-systeem, viert dit jaar zijn twaalfde verjaardag. Het navigatiesysteem is een doorslaand succes. Rekeningrijden alleen blijkt het groeiende fileprobleem toch niet op te lossen. We kennen nu elektronische parkeerplaatsen. Erg handig. Vrije parkeerplaatsen melden zich bij auto's in de buurt die op zoek zijn. Ze hebben allebei een chip en vinden elkaar via internet. Het bedrag wordt direct van de rekening van de automobilist afgeschreven. Dit systeem zorgt voor meer rust in het stadsverkeer. Iedereen vindt meteen zijn plekje. Behalve voor rekeningrijden is die chip in de auto ook goed voor een betere detectie en voorspelling van verkeersstromen. De wirwar aan verkeersborden is afgeschaft. Er is nog maar één verkeersbord, een beeldscherm in het dashboard. De situatie op de weg bepaalt wat er op het scherm komt. De bestuurder die het negeert, leert een andere vorm van rekeningrijden kennen.

2039 De auto is een treintje

De elektronische snelweg is al volop in bedrijf. Wegen bestaan nog steeds uit asfalt, maar dat zit vol met slimme technologie. Verlichting is in het wegdek verwerkt. Alleen waar auto's rijden, licht het op. De energie komt van zonnecellen in het wegdek. Warmtewisselaars zorgen voor koeling van het asfalt in de zomer en verwarming in de winter. Voertuigen zijn zelfstandige wezens geworden. Ze brengen hun passagiers naar iedere gewenste plek. Daar betalen we wel een prijs voor. Het stuur en de pedalen zijn verdwenen. Ofwel: je hebt in je eigen auto niks meer te vertellen. De computer heeft het beheer. Het Traffic Information Centre in Driebergen vertelt de auto van minuut tot minuut wat de beste route is. Zijn de files van de baan? Het lijkt er wel op, maar toch is “Beam me up, Scotty' de enige manier om ervan af te komen.

futuroloog (www.neoversum.com)