Een mobieltje moet mooi zijn en veel kunnen

Mobiele operators beslissen grotendeels welke mobieltjes er in Nederland worden verkocht. Daarbij letten ze op wat hun klanten willen, maar ook op hoe ze meer geld aan die klanten kunnen verdienen.

De Nokia 7370 uit de amourcollectie wordt door T-Mobile niet aangeboden omdat hij te duur is. Mobieltje

Een mobiele telefoon hoeft in Nederland niet meer dan 0 euro te kosten. Zolang je belooft veel te bellen, te sms'en en ook nog eens een fotootje te versturen, trekt de operator voor jouw mobieltje zijn portemonnee. Alleen beslist hij wel welk model het moet worden. Want wie betaalt, bepaalt.

De inkopers van de KPN's, Vodafone's en T-Mobile's kijken met welke modellen ze zorgen dat de klant bij hun een abonnement neemt in plaats van bij de concurrent. En ze kijken ook naar telefoons die zorgen dat de bezitter meer videotelefoneert, muziek downloadt, filmpjes bekijkt en andere geldverslindende diensten afneemt. Want nu de Nederlandse markt verzadigd is - iedereen belt al mobiel - is het verhogen van de omzet per klant een collectieve obsessie.

Alhoewel telefoonbedrijven hierdoor veel macht hebben over welke modellen worden verkocht, kunnen ze het zich ook niet veroorloven een populair model te missen. Want, zegt onderzoeker Niek Van Veen van Forrester, Europese klanten vinden het veel belangrijker welk merk telefoon ze naast hun autosleutels op tafel kunnen leggen, dan via welk bedrijf ze bellen. Matthijs Zwart, bij KPN verantwoordelijk voor het mobieltjesportfolio: 'Van de top-5 moet je er minimaal vier hebben. Ik moet kunnen zien welke dat gaan worden.'

Hoe zie je dat? Mobieltjesbezitters houden in ieder geval niet van B-merken, weten de operators. Grote merken als Nokia, Samsung en Motorola hebben in Nederland het leeuwendeel van de markt. Boudewijn van Ewijk, die voor KPN-dochter Telfort mobieltjes uitkiest, ziet vooral de opvolgers van succesvolle toestellen als kansrijk. 'Zoals de D600 van Samsung, een opvolger van de D500. Binnenkort komt de D800, dan weet je gewoon dat dat een knaller wordt.'

Verder moet een mobieltje nog steeds klein zijn en er goed uitzien. Op dingen als batterijduur en gebruiksgemak letten niet-zakelijke klanten volgens Van Ewijk niet. Wel moet er een camera op zitten. Van Ewijk: 'Als je straks niet minstens twee-megapixel biedt, verkoop je niet.'

Van andere snufjes is het juist de operator die ze er graag op wil hebben. Zo kijkt Harry Odenhoven, directeur consumentenmarketing van Vodafone, 'in hoeverre mobieltjes de diensten die wij aanbieden versterken'. Dat betekent dat Vodafone, dat televisie via de mobiel als speerpunt heeft, een scherp beeld eist en het liefst een kantelbaar display, zodat het meer op een televisiescherm lijkt. Operators die het downloaden van muziek willen stimuleren, hebben mobieltjes met veel opslagruimte voor mp3'tjes, zoals de walkmantelefoon van Sony Ericsson. En T-Mobile wil modellen met een tweede camera, waarmee klanten kunnen videobellen.

Maar ook deze alleskunnende toestellen moeten mooi zijn, en dat is waarom sommige operators pas de laatste tijd groot inzetten op deze zogeheten 3g-toestellen, die geschikt zijn voor mobiel internet (umts). Zo zegt Zwart van KPN: 'Hiervoor waren 3g-modellen nog groot, en dat had veel invloed op de afzet. Dit jaar zijn al die nieuwe snufjes voor het eerst echt geïntegreerd in het design.'

Wat operators ook willen, is dat telefoons goed aansluiten op hun eigen diensten. Zo wil Vodafone dat op al zijn toestellen een Vodafone Live knop zit, waarmee klanten in een keer op de 'website' zitten waar ze tegen betaling filmpjes en ringtones kunnen downloaden. En KPN heeft met een inkoopcollectief de Samsung Z320 laten ontwerpen, die geschikt is voor i-mode, zijn mobiele internetservice. Zwart: 'Daarmee verwachten we dat het gebruik van die diensten zal toenemen.'

Maar het stimuleren van de eigen diensten kan ook zorgen dat operators bepaalde modellen juist niet aanbieden. Zo subsidieert KPN geen modellen die de muziekdownloadwinkel van iTunes ondersteunen. Zwart: 'Wij hebben onze eigen muziekwinkel, dan zet je daarop in.'

Maar de belangrijkste reden om bepaalde modellen niet aan te bieden, is de prijs. Volgens Van Veen van Forrester geven operators gemiddeld 150 euro uit per telefoon, en ze zouden graag zien dat dat minder wordt. Vandaar dat T-Mobile niet de Nokia's van de amourcollectie aanbiedt. Een klant die deze in de winkel wil kopen, is tot 800 euro kwijt. Want, vertelt Odenhoven van Vodafone: 'De hele industrie is kostenbewuster geworden.'