www.nrc.nl

Designprijs. Wat is het beste Nederlandse design van de afgelopen honderd jaar? In samenwerking met de Premsela Stichting, de nationale organisatie voor design, wil NRC Handelsblad de komende weken samen met lezers de balans opmaken van een eeuw Nederlandse vormgeving. Mede aan de hand van voorstellen van lezers werd gisteren in het Cultureel Supplement een longlist van 25 ontwerpen gepresenteerd. Genomineerd zijn onder andere: De Rietveldstoel (foto), het logo van de NS en de omslag van Jan Wolkers' roman Turks Fruit.

Alle 25 voorwerpen krijgen nu een 'amabassadeur'. In groepjes van vijf zullen zij hun ontwerpen de komende vijf weken aanprijzen in het Cultureel Supplement. Vanaf 21 april kan er gestemd worden. Op 5 mei wordt de winnaar bekendgemaakt. Op de site van de wedstrijd kan door iedereen worden meegepraat.

www.nrc.nl/bnd

Nextlog. Deze week ging nrc.next, de nieuwe ochtendkrant van NRC Handelsblad, in première. Op zijn weblog deed redactiechef Hans Nijenhuis verslag van de doop van de krant. In de komende weken zal hij iedere dag blijven posten over het waarom achter de keuzes van de krant. Hoe kwam een verhaal op de voorpagina terecht; waarom is voor die ene foto gekozen?

Maar de eerste dagen was het vooral de blijdschap van de jonge vader die overheerste. 'De hele dag krijg ik sms'jes en mailtjes van teleurgestelde treinreizigers: op hun station was nrc.next al uitverkocht. Soms al om half negen, soms om tien uur. In Leiden zei de verkoopster al 'uitverkocht' nog voordat de betrokkene de vraag had kunnen stellen.'

www.nrc.nl/nextlog