'Nu kan ik geaccepteerd worden op Broadway'

De rockmusical Turks Fruit gaat naar New York. Producent Robin de Levita werkt aan een Amerikaanse off Broadway-versie: 'Dit is rauw, puur, sexy en echt Hollands.'

Producent Robin de Levita

'Mijn woorden zullen als zelf gevouwen vlinders op 42nd Street neerdalen', sprak schrijver Jan Wolkers na het ondertekenen van de contracten. De op zijn roman Turks Fruit gebaseerde rockmusical, die dit seizoen met succes op tournee is langs de Nederlandse theaters, krijgt een Amerikaanse pendant. De wereldwijde musicalrechten zijn verworven door Robin de Levita, die ruim tien jaar lang Broadway-ervaring heeft opgedaan als uitvoerend producent bij het theaterimperium van Joop van den Ende en sinds een jaar aan het hoofd staat van zijn eigen bedrijf. 'De basis is zo goed dat het de moeite loont dit project verder te brengen', zegt hij. 'Het is een geweldig verhaal, het zijn eerlijke emoties en het is muziek die ik zelf óók leuk vind.'

Dezer dagen werken de makers van Turks Fruit - onder wie scenarist Dick van den Heuvel, tekstdichter Sjoerd Kuyper en de componisten Fons Merkies en Jan Tekstra - aan de aanpassingen die De Levita wil zien voordat hij de Amerikaanse bewerking laat maken en aan de casting van Amerikaanse acteurs gaat beginnen. 'Ik vind bijvoorbeeld dat de karaktertekening hier en daar duidelijker moet zijn', aldus de producent. 'In de huidige voorstelling kom ik niet goed te weten wat voor mensen de vader en de moeder zijn. En ook niet waarom de hoofdpersoon tegen iemand staat te zingen, terwijl hij die tekst eigenlijk tegen zichzelf moet zingen. Aan dat soort dingen wordt nu gewerkt.'

Zijn contact met Turks Fruit ontstond toen de Nederlandse producent Gerard Cornelisse hem vroeg om deskundig commentaar. Het onverwachte gevolg was, dat De Levita ermee naar New York wilde. De veranderingen die hij wil doorvoeren, kunnen al in de Nederlandse voorstelling worden getest - tijdens de extra serie die in de eerste twee weken van mei wordt gespeeld in het Pepsi Stage-theater in Amsterdam. 'Het is een groot voordeel dat de tournee nog loopt. We kunnen nieuwe dingen uitproberen en meteen zien hoe het werkt.'

Turkish Delight wordt een off Broadway-productie in een van de kleinere theaters in New York, zegt De Levita. 'Dit is rauw, puur, sexy en echt Hollands - dat moet straks ook de kracht worden van deze musical. Een groot Broadway-theater zou veel te pretentieus zijn. Ik wil klein en bescheiden beginnen. Dit is typisch zo'n musical die je beter door het publiek en de pers kunt laten ontdekken - wie weet gaat die dan dezelfde weg als Rent: klein begonnen en daarna pas naar de grote zaal en internationaal succes.' Een premièredatum is er nog niet. 'Je kunt niet dicteren wanneer zoiets klaar is. New York is niet te vergelijken met de Nederlandse situatie, waarin de tournees van tevoren worden geboekt en alle data dus vaststaan. Met als gevolg dat in Nederland bijna alles in haast wordt geproduceerd omdat ze klaar moeten zijn voor de première.'

Robin de Levita (46) reist voortdurend heen en weer tussen Amsterdam en New York voor de projecten die hij onder handen heeft. Het eerste - en grootste - is een musicalversie van Carmen op muziek van Marco Borsato's lijfcomponist John Ewbank. 'Zijn liedjes werden tot dusver altijd in het Nederlands gezongen', zegt De Levita, 'maar ik vind dat ze zich bij uitstek lenen voor een internationale musical. Dramatisch zijn ze heel sterk.' Samen met Amerikaanse tekstschrijvers en de vooral van Cirque du Soleil-spektakels bekende regisseur Franco Dagrone legt De Levita nu de laatste hand aan een definitief script en de bijbehorende songs, zodat Carmen vanaf mei 2007 ('dat is althans de planning op dit moment') in een van de grote Broadway-theaters kan staan. 'En ik moet eerst ook nog twaalf miljoen dollar bijeen zien te brengen', voegt hij er ogenschijnlijk zorgeloos aan toe. 'Voor institutionele beleggers is het uitbrengen van een nieuwe musical een gigantisch financieel risico. Daarom ben ik van plan een paar projecten in één fonds onder te brengen, om de risico's enigszins te spreiden.' Een tweede project is Alice, een vrijmoedige bewerking van het klassieke Alice in Wonderland, eveneens met Ewbank.

'Het kost je als producent tien jaar om op Broadway te worden geaccepteerd', zegt De Levita. 'Zo ver ben ik nu. En ik denk dat ik daar iets kan toevoegen aan het huidige theateraanbod. Maar het is tot dusver geen enkele producent van het Europese vasteland ooit gelukt om daar met een nieuwe musical te scoren. Dat realiseer ik me ook.'