Na Gwen Stefani en Wendy van Dijk: modelijn Jan Smit

'Nederlands beste' levensliedzanger Jan Smit wil de wereld veroveren, hoorde Lukas Keijser. Nu heeft hij ook een eigen kledinglijn: J-Style

TREND: BEROEMDHEDEN MET KLEREN - Wendy van Dijk ontwierp voor V&D Nederland. Amstelveen, 01-03-2006 Wendy van Dijk presenteert vandaag haar kledinglijn/ modelijn op de eerste etage van de Vroom en Dreesman/ V&D. Mode/ fashion/ presentatrice van de tv/ bekendheid/ promoten/ promotie/ modeshow/ presentatie/ presenteren/ Foto: Patrick Post/ Hollandse Hoogte Hollandse Hoogte

Het is druk als een zenuwachtige winkelmanager door een microfoon roept dat we naar buiten moeten. De winterjassen gaan aan, het is koud. Dan zakken de rolluiken naar beneden en neemt de populaire levensliedzanger Jan Smit de microfoon over. 'Ik ben ontzettend trots dat we het op tijd hebben afgekregen', zegt hij. En: 'J-Style open u!' Waarna de rolluiken weer opengaan en we allemaal terug naar binnen kunnen.

Jan Smit (20), die woensdag een Edison won in de categorie beste zanger van Nederland, opende afgelopen zondag in Volendam zijn eigen kledingwinkel J-Style. Op een grote tv zien we een optreden van hem in Reutum, uit de speakers klinken zijn hits 'Laura' en 'Vrienden voor het leven'. De omgebouwde videotheek hangt voor het grootste deel vol met kleding die door Jan Smit is uitgezocht en ingekocht en die hij zelf omschrijft als 'tussen netjes en basic in'. Dat houdt in: cowboyriemen, sneakers, camouflagebroeken, kleurige overhemden en jasjes met capuchon.

Tegelijkertijd is de ruime winkel een fanshop waar kussens, mokken en klokken met de afbeelding van de zanger te krijgen zijn, en een ketting met de tekst 'I Jan Smit' eraan.

Maar J-Style is óók het eigen merk van Jan Smit. De naam bevat zijn initialen, legt de zanger uit. Een hoek van de winkel is gereserveerd voor de kleren die hij mede ontwierp. Nu alleen nog kleurige T-shirts (20 euro) en overhemden (40 euro) met het J-Style-logo erop, jeans en schoenen volgen snel.

Jan Smit past in de trend van beroemdheden die een eigen kledinglijn beginnen. Internationale sterren als Gwen Stefani, Jessica Simpson en Eminem gingen hem onder anderen voor, maar ook Nederlandse, zoals presentatrice Wendy van Dijk die begin deze maand voor Vroom &Dreesman een eigen lijn presenteerde.

Maar Jan Smit zegt niet gekeken te hebben naar wat zij hebben ontworpen. 'Ik hou me niet bezig met anderen.' Het gaat hem vooral om 'de uitdaging', zegt hij: 'Ik ben pas twintig, maar al tien jaar zanger. Ik wil op allerlei fronten de wereld veroveren.' Als J-Style loopt, wordt de collectie uitgebreid.

De paar fans die er zijn geloven er uiteraard in. Daniëlle (16), met haar moeder gekomen en al vanaf het begin fan, vindt de kleren 'heel leuk'. Susan (20) die zichzelf eigenlijk geen fan wil noemen, maar niet aan de zanger ontkomt omdat ze gaat trouwen met de beheerder van de Jan Smit-website, verklaart: 'De kleding is een beetje in zijn stijl en de naam Jan Smit is natuurlijk heel populair.'

Maar heeft Smit het niet veel te druk voor een winkel? Hij denkt van niet. 'Ik ben hier zeker eens per maand, als we speciale acties hebben. En verder zal ik er vaak koffie drinken. Mijn vrienden werken er.' De meisjes onder die vrienden dragen zwarte shirts met 'Mrs Smit' in strass op hun borsten. Ook van het merk J-Style.