Een leven lang verslaafd aan radio

Voor het geld hoeft Ruud Hendriks (47) allang niet meer te werken. Maar nieuwe ideeën voor commerciële radio blijven borrelen. 'Er is genoeg ruimte voor nog een nieuwszender in Nederland.'

Hij mag wel een oud-dj en dance-liefhebber zijn, maar het is verdacht stil in huize Hendriks. In zijn villa in Amsterdam Oud-Zuid staat geen radio aan en er klinkt geen muziek. Gelukkig ligt er op het toilet nog een oude wereldontvanger, want radio is en blijft 'de grote liefde' van Ruud Hendriks. Hij is mede-eigenaar van Slam!FM, een commerciële dancezender met een bescheiden marktaandeel. 'Ik houd er nu eenmaal van om nieuwe dingen te beginnen. Zodra iets goed draait, ben ik weer weg.'

Hendriks, geboren en getogen in Amsterdam, begon zijn dj-carrière als 'Rob Hudson' op een zeezender en richtte na zijn werk bij Veronica Nieuwslijn RTL4 en RTL5 op. Na een directeurschap bij NBC Super Channel in Londen zat hij van 1995 tot 2001 in de raad van bestuur van entertainmentbedrijf Endemol. In 2005 staat Hendriks op nummer 287 van de Quotelijst van rijkste Nederlanders. Twintig plaatsen achter zijn vriend en zakenpartner Lex Harding. Mislukkingen waren er ook: Sport7, de commerciële sportzender die Hendriks opzette, moest na drie maanden stoppen. Zijn Nederlandstalige radiozender Radio Nationaal delfde het onderspit bij de frequentie-veiling. Hendriks: 'Het is altijd louterend om eens goed op je smoel te gaan.'

Slam!FM heeft een klein marktaandeel. Hoe kunt u zich met popmuziek onderscheiden ten opzichte van Radio 538 en 3FM?

'Wie denkt dat alle popzenders hetzelfde klinken, kan net zo goed beweren dat alle Nederlandse kranten op elkaar lijken. Wij draaien veel meer dance - mogen volgens de licentie maar één top eertig hit per uur draaien. We gaan de doelgroep van Slam!FM nog verder aanscherpen tot de luisteraars tussen 15 en 25 jaar, om ons beter te onderscheiden van Radio 538.'

U bent zelf liefhebber van dancemuziek, maar valt qua leeftijd een beetje buiten de Slam!-doelgroep.

'Ik heb dance helemaal opnieuw ontdekt en vind het fantastisch.' Hendriks lacht naar zijn vrouw Annemieke van der Mast. 'We gaan twee, drie keer per week dansen. Achteraf gezien was ik liever nooit in de journalistiek begonnen en had ik me bij voorkeur meteen full-time op de muziek gestort. Als je me vraagt hoeveel geld ik op de bank heb, zou ik het niet weten. Maar ik weet precies hoeveel nummers er op mijn iPod staan.'

De afgelopen maanden zijn opnieuw enkele stations verkocht. De markt voor commerciële radio is moeilijk. Welke zenders hebben kans om hun licentie terug te verdienen?

'Er zijn nu maar drie stations die winst maken: Sky, 538 en BNR. Ik denk dat Veronica dit jaar ook winst gaat maken. En we krijgen Slam!FM ook winstgevend, hoor. De advertentiemarkt voor radio groeit nog steeds. We hebben gelukkig geen dj's die miljoenen euro's kosten en onze licentie was ook niet zo duur.

,,We (2HMedia, de investerings groep van Hendriks, Harding en Marcel Dijkhuizen, red.) hebben er zelfs ook over gedacht om Yorin FM te kopen, maar een licentie van 32 miljoen kun je in vijf jaar tijd niet meer terugverdienen. Als Yorin in 2003 te koop had gestaan, hadden we het waarschijnlijk wel gedaan.'

Krantenuitgevers als De Telegraaf en PCM hebben radiozenders gekocht. Zijn ze geïnspireerd door BNR Nieuwsradio?

'Wat BNR doet in samenwerking met het Financieel Dagblad vind ik heel slim gedaan. Jammer dat hun radiostemmen slecht zijn - vreemd, want je verwacht van een krantenjournalist toch ook dat ie goed Nederlands schrijft. BNR mikt op een hoge doelgroep; er is zeker ruimte voor een nieuwszender die meer op Telegraaf/AD-niveau zit. Wat volkser, met wat meer koningshuis. Ik zou met alle liefde de concurrentie met BNR en Radio 1 willen aangaan. Als er maar een FM-frequentie voor zou zijn...'