Dronken clip

Is het de nieuwe Massive Attack? Dat is een logische reactie op 'You Got The Love' van The Source featuring Candi Staton. Het nummer was begin jaren negentig een hitje voor deze zangeres, groot geworden in soul, disco en gospel, en - hee toevallig! - op 7 april in Paradiso te zien. Geharde schoenverslaafden kunnen het ook kennen van de slotscène van Sex And The City. De versie van The Source heeft alle kenmerken van de vroege Massive Attack-sound, van de tussen ontspanning en dreiging laverende beats tot de haast cinematografische, weidse productie. En ook de clip ademt de sfeer van de beroemde 'Unfinished Sympathy'-video, waarin zangeres Shara Nelson in dienst van Massive Attack verloren door het stadslandschap van Los Angeles dwaalde.

ZELFPARODIE?: Massive Attack zanger Robert del Naja Foto AFP The singer from British trip-hop group "Massive Attack", Robert del Naja, performs on stage at the festival des Eurockéennes in Belfort, 06 July 2003. AFP PHOTO THOMAS WIRTH AFP

De onderhavige clip mist het raffinement van 'Unfinished Sympathy', immers in één virtuoze take opgenomen. In arty zwart-wit banjert een magere, blonde jongeman met modieus, sluik en halflang haar door een grote, Parijs-achtige stad, kennelijk zonder een ander doel dan Die Andere Clip in herinnering te roepen. The Source lijkt zodoende haast meer op Massive Attack dan Massive Attack zelf.

Maar niet helemaal, want de nieuwe single Massive-single 'Live With Me', het lokkertje van een binnenkort te verschijnen Best Of-compilatie, neigt fiks naar zelfparodie. Gelukkig had Robert Del Naja, het brein achter die groep, het gelukkige idee om de van God gegeven stem van Terry Callier in te huren, zodat deze soulveteraan op zijn oude dag ook nog enige volkomen terechte massa-acceptatie kan meemaken.

De clip is, ook al in de beste Massive Attack-traditie, weer een blikvanger van jewelste. Regisseur Jonathan Glazer laat in zijn eerste muziekvideo sinds zes jaar een jonge vrouw in alle opzichten ten onder gaan. We volgen haar van de slijterij naar huis, waar ze zich in hoog tempo en met alle haar ten dienste staande middelen bezat. Als ze er vervolgens op uit trekt vergaat het haar al niet veel beter, tot ze uiteindelijk in alle opzichten ten onder gaat via een lange, duizelingwekkende valpartij van een eindeloze wenteltrap.

Deze clip wordt nog wranger als je de hoofdpersoon beschouwt als de aangesprokene in de tekst, die door Callier zo hartverscheurend mooi en vol verzengend verlangen wordt toegezongen. Maar de kennelijke afstand tussen beiden is zelfs met liters drank niet weg te spoelen. Oh, de onbereikbaarheid van de ware liefde: bron van menig kunstwerk en nu ook al van zo'n aangrijpende clip.

JACOB HAAGSMA