De lezer schrijft over de introductie van nrc.next, de nieuwe ochtendkrant

De redactie ontving tientallen reacties op het introductienummer van nrc.next dat dinsdag aan NRC Handelsblad was toegevoegd. In hoofdzaak is dit nulnummer positief ontvangen en kwamen er waardevolle adviezen.

Jonge lezers

Niet geheel onverwacht waren er nogal wat lezers die opmerkingen maakten over de kennelijk jongere lezersgroep tot wie deze krant zich richt. ,,Vergeten jullie niet een doelgroep, namelijk de groep van begin vijftigers met een fulltime baan die ze nog zeker tot 65 jaar zullen werken, die klaarstaan met raad en daad voor hun kinderen, al of niet het huis uit, en daarnaast vaak nog een stuk mantelzorg op hun bordje hebben?'', zo schrijven de ex-middagkrantlezers Frank en Paulien Hes. Zij zegden wegens tijdgebrek de middagkrant op - de aankondiging van een editie van NRC Handelsblad in de ochtend klonk hen 'als muziek in de oren'. Maar horen zij er nu wel bij of niet?

Ook lezer Albert Bergers (67) adviseert ons deze krant niet zo nadrukkelijk neer te zetten als bedoeld voor ,,Saab-rijders en jonge starters''. We laten zo een ,,groot gedeelte van de markt willekeurig of onwillekeurig weten dat ze beter uw blad niet kunnen gaan lezen''.

Lezer Julia Scheld liet weten zich ,,zeer gediscrimineerd'' te voelen. Ook zij heeft het zeer druk met vier kinderen en een baan. ,,Doen de mensen vanaf 40 soms rustig aan? Ik spring 's morgens ook hijgend de trein in en ben blij dat ik nog een Metro of Spits heb bemachtigd. Wil de nrc soms zo weinig mogelijk nrc.next verkopen?''

Gelukkig geldt er geen ballotage voor nrc.next. U mag het helemaal zelf weten. Wat ons betreft heeft nrc.next niets met leeftijd te maken, maar wel met leefwijze. De digitale revolutie heeft ook grote gevolgen voor mensen die voor 1975 zijn geboren. Als u 43 of 83 bent en toch behoefte heeft aan een ander soort krant, dan bent u natuurlijk van harte welkom. Alleen proberen we op dit moment vooral die groep te bedienen die nu geen betaalde krant leest. Die lezers zijn, gemiddeld genomen, jonger dan de lezerskring van NRC Handelsblad. En die groep is lastiger te bereiken en moeilijker te overtuigen. Vandaar dat we in deze fase met name ons best doen hen aan de krant te binden.

De inhoud

Behalve vragen over 'de doelgroep' is er ook een reeks suggesties voor de inhoud van nrc.next binnengekomen. (Wilt u overigens reacties van anderen op nrc.next lezen of zelf adviezen geven, dan wijs ik u ook op het weblog van redactiechef Hans Nijenhuis. Op nrc.nl/next licht hij dagelijks de productie en de keuzes van nrc.next toe, waarop lezers kunnen reageren, wat tientallen al hebben gedaan.)

Lezer Wouter Bartraij wil graag meer internet & media in nrc.next. Daaraan wordt al gewerkt.

Over de omvang van de krant: ,,Kan makkelijker iets dunner'' (Joost Gieskes) ,,Kan 't een onsje minder? Maak jullie slogan waar: meer weten in minder tijd. Mijn leerlingen kunnen deze hoeveelheid niet aan in korte tijd.'' (H.E.D. Swaan-Barten).

Antwoord: we zoeken nog even naar de ideale omvang van de krant, ook in de verhouding tussen redactie- en advertentiepagina's. Het ziet ernaar uit dat de krant op een gemiddelde omvang van 32 pagina's zal komen.

Lezer Renske Wietsma: ,,Wat me opvalt, is dat er geen horoscoop in nrc.next staat. Die wordt heel veel gelezen bij ons op school en voornamelijk die van de Spits. Komt er ook een horoscoop in nrc.next?'' Antwoord: de horoscoop laten we graag aan Spits over. Die staat daar prima!

Lezer Anne Meijer merkt op dat nrc.next formeel geen kunstpagina heeft maar wel pagina's Film, Boeken, Muziek. Wat doen we dan met kunstnieuws? Antwoord: dat zetten we onder het kopje 'kunst nieuws' op een van de cultuurpagina's.

Kritiek

En dan nu de kritiek. ,,Iemand die een kwaliteitsblad zoekt, richt zich op politiek, economie, wereldnieuws, wetenschap en cultuur. Ik vind de artikelen in nrc.next een beetje te populair naar mijn zin, en niet echt journalistiek.'' (Mark Grutters)

, ,,Als oprecht liefhebber van de Nederlandse taal vraag ik me af welke imbeciel de naam heeft bedacht voor deze nieuwe krant?''(A.J. de Beijer)

,,Met drie bijna-veertigers als columnisten de slag om de jonge lezer winnen? Zonde van het budget. Het geld is nu al weggegooid. Dit kan alleen maar mislukken. Verlaag dan maar de tarieven van de reguliere krant.'' (Maurits van Rijswijk)

,,Klopt het dat ik, al meer dan dertig jaar abonnee, nu meebetaal aan het vreselijke blad nrc.next? Dit blad kan slechts mislukken, omdat een eenmaal ingezette trend, vooral bij jongeren, niet te keren is. Bovendien zijn er nog oppervlakkiger bladen als Metro die gratis zijn. Kortom: ophouden met deze onzin''. (D.J. Kann)

Tsja, we kunnen inderdaad ook niks doen en de boel de boel laten. Maar dan weet ik niet of er over dertig jaar nog voldoende betalende lezers te vinden zijn voor NRC Handelsblad. Of voor andere kranten.

Enkele vaste lezers van NRC Handelsblad vinden het niet 'des NRC's' - deze krant op compact formaat die extra ruimte geeft en zorg besteedt aan fotografie en ander beeld in kleur.

Daar tegenover staat juist bijval voor de verschijningsvorm van de nieuwe krant. Reacties zoals die van Hans van Borselen (60 jaar, uit Fochteloo) zijn er ook in ruime mate: ,,Wat een leuk blad: een juiste tussenpositie tussen de oude NRC en Metro/Spits. Korte berichten, maar ook informatieve verhalen, met mooie foto's en aardige columns. En vooral die centerfold-foto, wat schitterend.'

Abonneren

Nieuw en anders - het geeft ook aanleiding voor veel praktische vragen. Over abonneren bijvoorbeeld. Lezer Theo de Graaf wil weten waarom de krant ,,geen aantrekkelijk combinatie-abonnement van NRC Handelsblad en nrc./next aanbiedt. Een gemiste kans.'' Zo'n aanbieding bestaat wel, maar die is abusievelijk niet opgenomen in het overzicht met abonnementkeuzen. Lezers van de middagkrant kunnen tegen gereduceerd tarief nrc.next erbij ontvangen. Zij betalen dan 100 euro per jaar in plaats van 149 euro. U krijgt dan wel twee kranten die elkaar inhoudelijk deels overlappen op hetzelfde adres. Zelf hadden wij dit aanbod inderdaad niet verzonnen, maar sommige lezers willen nrc.next erbij als reisversie voor een forensende huisgenoot. Ook wordt er om next 'erbij' gevraagd 'voor de kinderen'. Dat stemt ons vrolijk en optimistisch - precies het effect dat we beogen en dat in het woord 'next' opgesloten zit.

Dan zijn er uiteraard ook lezers die van de middagkrant naar de ochtend willen overstappen, meestal in combinatie met de zaterdagkrant. Lezer Robin van Veen: ,,Ik vind het plus-abonnement een perfecte aanbieding: snel en compact door de week, uitgebreid in het weekend. Ik zou als abonnee graag een aanbod krijgen om over te stappen''. Dat aanbod bestaat. Over soepele opzegtermijnen, restituties, wijze van opzeggen en dergelijke kunt u bellen met lezersservice 0800 0234956 of mailen naar service@nrcnext.nl. Wie juist een abonnement op nrc.next wil inruilen voor NRC Handelsblad kan ook 'andersom' gebruikmaken van een voordelige overstapregeling.

Bezorgen

Bericht van een teleurgestelde nieuwe abonnee: 'Next is niks! Na twee telefoontjes en een e-mail nog steeds geen nrc.next ontvangen! Zo blijft het dus niks! Mijn adres is al sinds 43 jaar [hetzelfde] en haast al die tijd ben ik abonnee van het Handelsblad of de NRC geweest. Ik ben wel een beetje teleurgesteld. (D.A. Schuursma, Amstelveen.)

Ik heb het nagevraagd bij onze uitgever: het aantal bezorgklachten over nrc.next lag deze week niet veel hoger dan bij NRC Handelsblad, maar inderdaad kan het - door de grote toeloop van abonnees - hier en daar iets langer dan drie werkdagen duren voordat de nieuwe krant daadwerkelijk in de bus valt. Het valt te begrijpen dat nieuwe abonnees zich ongeduldig tonen. Er wordt hard aan gewerkt alle nieuwe lezers zo snel mogelijk de krant te bezorgen.

nieuwe kwesties: lezerschrijft@nrc.nl