Wat Puma kan, moet Bols ook lukken

Nazaat uit DAF-familie koopt Bols samen met ABN Amro voor 210 miljoen euro.

Bols mikt op groei in Nederland, de VS en Japan.

Bols weer terug in Nederlandse handen, dus Nederlanders weer aan de jenever. Huub van Doorne kocht vorige week samen met ABN Amro Participaties het jenevermerk uit 1575 van het Franse Remy Cointreau, samen met andere oer-Hollandse merken als Coeberg, Zwarte Kip, Hartevelt en Bokma.

“Ik ben verbaasd hoeveel emotie het heeft losgemaakt. Bols is nog steeds een sterk merk“, weet Van Doorne, kleinzoon van de oprichter van de DAF-fabrieken. Hij wil dat warme gevoel uitbuiten voor Lucas Bols, zoals het bedrijf voortaan heet. “Waarom drinken jonge mensen wel wodka of malt whisky en geen jenever? 25 tot 45-jarigen weten helemaal niet hoe jenever smaakt. We zullen hen laten proeven dat Nederlands distillaat net zo lekker is.“

Alle meewarige blikken - er is al vaker geprobeerd de oude mannendrank hip te maken - doen hem niets. “Toen ik vroeger tenniste, was Puma populair. Vijf jaar geleden kwam mijn zoon met Puma's thuis. Die waren en zijn weer hip. Waarom zouden wij dat niet met Bols kunnen? Ik weet dat een groepje trendsetters nu weer jenever drinkt.“

Van Doorne leerde het vak bij het Amerikaanse Procter & Gamble, dat bekende merken verkoopt als Pampers en Ariel. Daarna werkte hij vijftien jaar bij het Franse drankenconcern Remy Cointreau. In 2004 stapte hij daar uit de raad van bestuur. “Ik heb bij mijn vertrek gezegd, dat als ze de Nederlandse merken zouden willen afstoten, ik belangstelling had.“ Een half jaar later belden de Fransen. Vorige week betaalden ABN Amro Participaties en Van Doorne 210 miljoen euro voor de merken, waaronder ook Pisang Ambon en Galliano.

Van Doorne heeft, net als zijn grootvader van DAF, nu zijn eigen “familiebedrijf', waarin zijn vrouw Sandie creatief directeur wordt. “Natuurlijk krijg je iets mee uit een ondernemersgezin, mijn afkomst heeft me niet geholpen. In onze familie moest iedereen zijn eigen boontjes doppen. Ik heb altijd zelf mijn pad uitgestippeld en twintig jaar ervaring in de dranken opgebouwd.“

Van Doorne wil Bols groter maken in de wereld. Hij wil niet de stunt van de Schiedamse jeneverstoker Nolet kopiëren, die met Ketel One wodka al jaren populair is in de VS. “Wij willen groot worden in cocktails, met onze likeuren als basis. We zitten al tien jaar in de VS en groeien daar. We gaan meer barkeepers opleiden, cocktails maken is niet makkelijk.“ Japan dient als inspiratie. “Daar groeien we al tien tot vijftien procent per jaar.“

Om cocktailshakers uit de hele wereld op te leiden, komt in Amsterdam bij het nieuwe hoofdkantoor een trainingscentrum. Lucas Bols keert terug naar zijn geboortestad, bij De Pijp. “Dichtbij de musea, dat onderstreept onze historie. Maar ook in een levendige wijk waar jongeren uitgaan.“

meer informatie over jenever is te vinden op genevergenootschap.nl.

    • Daan van Lent