Marktaandeel KPN in Duitsland groeit

Telecombedrijf KPN heeft het afgelopen jaar zijn marktaandeel op de Duitse markt voor mobiele telefonie vergroot. Wel loopt O2, de kleinste mobiele aanbieder in Duitsland, zijn achterstand op KPN-dochter E-Plus verder in.

Dat blijkt uit gegevens van de Duitse telecomtoezichthouder. Het marktaandeel van E-Plus, gemeten in klanten, steeg van 12,7 procent in 2004 tot 13,6 procent vorig jaar. E-Plus heeft 10,7 miljoen klanten. Eind dit jaar moeten dat er 11 miljoen zijn. Met een omzet van 2,7 miljard euro was E-Plus in 2005 groter dan KPN's mobiele divisie in Nederland.

Concurrent O2 vergrootte zijn marktaandeel vorig jaar van 8,6 tot 12,3 procent. In omzet is het bedrijf al groter dan E-Plus. KPN deed twee keer pogingen om O2, of in ieder geval het Duitse deel, in te lijven, maar sinds kort is het bedrijf in handen van het Spaanse Telefónica. De groei van KPN en O2 ging ten koste van marktleiders T-Mobile en Vodafone.

Om de Duitse tak van het bedrijf harder te laten groeien, heeft KPN nieuwe merken geïntroduceerd, zoals de prijsvechter Simyo en Ay Yildiz voor Duitse Turken. Topman Uwe Bergheim werd vervangen door de Zuid-Afrikaan Stan Miller, die eerder de Belgische divisie leidde. Door zich meer te richten op abonnementen in plaats van prepaid-klanten en minder te besteden aan het subsidiëren van toestellen, wil KPN de winstmarges in Duitsland vergroten. E-Plus leed in 2005 verlies.