Een schilderij op je laarzen

Wie zijn eigen unieke paar schoenen wil, kan ze laten beschilderen.

Personifiëren heet dé trend van dit voorjaar te zijn.

Europa, Nederland,Nieuwegein, 14-03-2006. Schoenenbeurs. Geschilderde schoenen van Josien Broeren, kunstenaar. Foto Evelyne Jacq Jacq, Evelyne

Uren werk zit er in de outfit voor dat niet te missen hippe feestje. Ruim een week van voorbereiding ging eraan vooraf: hup, de “koopgoot' in, op zoek naar iets wat niemand heeft. Blaren op de voeten van het afstruinen van die exclusieve winkels die dat ene paar schoenen verkopen dat zeker weten níemand in zijn kast heeft staan.

En dan, eenmaal op dat hippe feestje, barst de bom. Die extreem dure, speciaal uit Milaan overgevlogen schoenen zitten ook aan de voeten van een andere feestganger. Weg outfit, weg originaliteit, weg niet te missen feestje.

Sinds kort is er een oplossing: Pimp your shoe, vrij vertaald: schilder je schoen.

Afgelopen maandag en dinsdag werden in het Centrum voor Accessoires, Schoenen en Tassen in Nieuwegein een voor- en najaarscollectie van de schoenenmode gepresenteerd. Eén aspect kwam sterk naar voren: de populariteit van het customizen of zelf aanpassen van de schoen en laars.

Kunstenares Josien Broeren uit Waalwijk presenteerde haar eigen popart schoenenlijn. Broeren is bekend geworden door haar schilderijen. Deze worden tegenwoordig ook verwerkt op het leer van laarzen en zelfs op “sneakers'. De eerste collectie verschijnt in een beperkte productie van 250 paar, beschilderd met een cobra. Zelf typeert ze haar stijl als Andy Warhol-achtig. Broeren: “Ik mik op mensen met voldoende geld, die zoeken naar iets nieuws.“ De cobra-laars van Broeren gaat waarschijnlijk rond de 200 euro kosten.

Met een productie van 250 schoenen loop je nog steeds de kans dat iemand anders ook jouw schoenen past. “Dat klopt“, zegt Broeren. “Maar je kunt bij mij ook zelf een ontwerp uitzoeken. Zo komt bijvoorbeeld Ellemieke Vermolen vanmiddag langs om haar eigen laarzen te bestellen.“

Wie een uniek schoenenpaar zoekt, moet wel diep in de buidel tasten; één paar kost ongeveer 300 euro.

Volgens Desiré Anthonijsz van Trendpers, het pr-bureau achter Broeren, is personifiëren dé trend van dit voorjaar. “Maar niet te gek. Mensen willen toch ook een beetje synchroon zijn.“ Dus “standaard' leren laarzen met bijzondere opdrukken.

De opdrukken worden door middel van zeefdruk op de schoenen aangebracht. Volgens Broeren komt deze techniek het beste tot haar recht op leren laarzen, maar op sneakers wil het ook nog wel lukken.

Behalve beschilderd kunnen schoenen ook getatoeëerd worden, zoals bij Tattoo Bob in Rotterdam. “Meestal willen mensen een naam of een hartje. Eigenlijk heel klassiek“, zegt Tattoo Bob. Een tattoo op je schoen bij Bob kost tussen de 50 en 100 euro.

Het is nog niet bekend waar de exclusieve schoenen van Broeren te koop zullen zijn.

Schilderen van schoenen kan ook bij grote schoenenfabrikanten als Nike en Kswiss. www.nikeid.nike.com www.kswiss.nl www.josienbroeren.nl Tattoo Bob: www.piercingwinkel.nl