Winst van uitgever De Telegraaf slinkt

Uitgever De Telegraaf heeft last van dalende advertentie-inkomsten en daling van de oplages van zijn kranten. Daardoor is de nettowinst over 2005 licht gedaald tot 65 miljoen euro, 3 miljoen minder dan een jaar eerder. De omzet steeg wel fors, van 694 tot 737 miljoen euro, vooral door overnames van bedrijven als de dating-website Relatieplanet.nl en het bedrijf Mobillion dat sms- en 0900-diensten ontwikkelt. Ook profiteerde de uitgever van het succes van eigen websites als Speurders.nl en van groei van zijn tijdschriften in Oekraïne.

'We hebben zwaar geïnvesteerd in nieuwe producten waardoor het bedrijfsresultaat met 14 procent is gedaald', zegt financieel bestuurder Fred Arp in een toelichting. 'Maar je moet investeren in de toekomst. Spits is bijvoorbeeld nu, na vijf jaar, dik winstgevend.'

De Telegraaf Media Groep, waar 4.365 mensen werken, is eigenaar van de grootste Nederlandse krant (met een kernoplage van 710.000 stuks) en de gratis krant Spits (317.000) maar is ook een grote aandeelhouder in het Europese tv- bedrijf SBS en het radioconcern Sky Nederland. Voor komend jaar wil De Telegraaf geen prognose geven voor zijn resultaten, vooral omdat nog onduidelijk is hoeveel de verkoop van zijn kranten in Limburg (Limburgs Dagblad, De Limburger en huis-aan-huisbladen) het bedrijf zal opleveren. Als dat goed uitpakt, gaat het concern eigen aandelen inkopen.