'Netjets schendt Europese regels'

Netjets, de aanbieder van zaken- en privé-vluchten, ontduikt volgens leden van de European Business Aviation Association (EBAA) de regelgeving. Het bedrijf vliegt met een Portugese vergunning - de regels schrijven voor dat 51 procent van de aandelen in Europese handen moeten zijn. Maar Netjets, wereldwijd marktleider op het gebied van privé-vluchten, is een dochteronderneming van Berkshire Hathaway, het imperium van de Amerikaanse belegger en miljardair Warren Buffett.

Voorzitter Rodolfo Baviera van Ebaa zegt 'bezorgd' te zijn over de situatie. In reactie op vragen van deze krant antwoordt Baviera per e-mail: 'Wij verlangen nadere uitleg van Netjets.'

Binnen de Ebaa, waarvan ook Netjets lid is, zijn de meningsverschillen over de positie van Netjets hoog opgelopen. Enkele leden steunen de positie van Netjets.

De vergunning is niet het enige heikele punt. Ook het zogenoemde fractional ownership, het gedeeltelijke eigendom van privé-vliegtuigen dat Netjets hanteert, staat ter discussie. Via deze constructie kan Netjets commerciële vluchten volgens de veel soepeler private regels uitvoeren. Baviera denkt dat Netjets hiermee de concurrentieregels overtreedt.

Glenn Cronin van de Europese luchtvaartorganisatie Ecac zegt dat er nog geen raamwerk is voor fractional ownership in Europa, 'en dat moet er wel komen om alles goed te regelen'. Cronin weet niet hoe het zit met de Portugese vergunning van Netjets, 'maar het is een interessant punt'.

Robert Baltus, vice-president van Netjets Europe, zegt in een reactie dat zijn bedrijf alles volgens het boekje doet. 'Wij zouden miljarden hebben geïnvesteerd in Europa en dan niet hebben gekeken naar de juridische constructie? Wij zijn een Portugees bedrijf met Portugese aandeelhouders en dus volstrekt legaal.' Baltus vermoedt dat concurrenten zijn bedrijf met oneigenlijke middelen onderuit willen halen. Netjets is de sector van de privé-luchtvaart aan het professionaliseren, zegt Baltus. 'Dit was een vastgeroeste branche met veel kleine bedrijven. Dankzij ons kunnen klanten nu per uur betalen en is er fractional ownership en gegarandeerde beschikbaarheid van vliegtuigen.'

De privé-luchtvaart maakt een snelle groei door in Nederland. Zowel Netjets als Solid Air, de tweede speler in de markt, maakt melding van een sterke stijging van de omzet.

Zakenvluchten: pagina 16