'Iedereen is op zoek naar comfort, ook in fietsland'

Wie: Hans Bastianen (34), hoofd van de ontwikkelings-afdeling elektrische fietsen van Sparta

Waarom: Zijn ontwerp wordt morgen op de FietsRai misschien Fiets van het jaar.

Fietsontwerper Hans Bastianen: 'Op de fiets zal elektronica net zo gangbaar worden als in de auto.' Foto Bob van der Have Have, Bob van der

De Nederlandse fietsconsument is conservatief, zegt Hans Bastianen, ontwerper bij fietsfabrikant Sparta in Apeldoorn. 'Zet hem een fantastische, maar qua vormgeving enigszins afwijkende fiets met hulpmotor voor, en hij bedankt. 'Ik mankeer niets aan mijn benen, ik ben gezond', zegt hij dan.'

Aan die behoudzucht is Sparta tegemoetgekomen. De Ion City Seat lijkt op een gewone stadsfiets, op ingenieuze wijze is de elektrische trapbekrachtiging in het frame weggewerkt.

De eerste moeders en bejaarden - early adopters wat betreft deze vorm van fietsvernieuwing - rijden al rond op het nieuwe Sparta-model. Met een grote glimlach zegt de ontwerper: 'Trapbekrachtiging is een prettig steuntje in de rug. Rij je normaal gemiddeld 17 kilometer per uur, op de City Seat fiets je met dezelfde inspanning 22 kilometer.'

Met vijf andere fietsen is de City Seat genomineerd voor de 'Fiets van het jaar 2006', een verkiezing die morgen tijdens de FietsRai plaatsvindt. Als de Sparta-fiets wint, wordt dat gevierd met gebak voor alle tweehonderd werknemers van de fietsfabriek, zegt Bastianen.

Een elektrische fiets als 'Fiets van het jaar', het zal de ontwerper niet verbazen. 'Kijk naar de auto, de mobiele telefoon of naar keukenapparatuur - iedereen is op zoek naar maximaal comfort, óók in fietsland.'

Trapondersteuning is nog maar het begin van de digitale revolutie op fietsgebied, voorspelt Bastianen. De gsm, de zakcomputer en navigatieapparatuur, ze zullen binnenkort geïntegreerd worden in de fiets. 'Wie kijkt er nog raar op van een dvd-speler in de auto? Op de fiets zal elektronica net zo gangbaar worden.'

Fietsen met trapbekrachtiging opent nieuwe perspectieven voor het woon-werkverkeer. De gemiddelde afstand die met een gewone fiets naar het werk wordt afgelegd is 7 kilometer. Met een elektrisch 'steuntje in de rug' zouden forenzen tot 20 kilometer kunnen overbruggen. 'De elektrische fiets kan een goed alternatief voor de auto worden', zegt Bastianen.

Arjen Ribbens