Schrijvers en muzikanten aan het bier in Den Haag

Op Het Voorwoord in Den Haag gaven muzikanten en schrijvers zondagavond een voorproefje van de Boekenweek. 'Wij zijn een aanvulling, geen tegengeluid.'

Schrijvers en muzikanten moeten zich niet te vaak laten interviewen en liever doen waar ze goed in zijn: op het podium staan. Muzikanten hebben vaak weinig echt interessants over hun vak te melden (en waarom zouden ze ook?), schrijvers bloeien pas op als ze flink worden uitgedaagd door hun gesprekspartner.

Dat uitdagen, dat gebeurde gisteren nauwelijks bij Het Voorwoord, een nieuw literair festival in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Het Voorwoord was bedoeld als opmaat voor de boekenweek, die woensdag begint en die als thema 'schrijvers en muziek' heeft.

Met name bij de muzikanten was het frustrerend om te zien dat ze door de Schouwburg liepen, in interviews vertelden dat ze het heerlijk vinden om op te treden en vervolgens aan de bar een biertje gingen drinken. Barry Hay, denk je dan, stap toch dat podium op!

Het bescheiden opgezette festival, dat naar schatting achthonderd bezoekers trok, dankte z'n prettige sfeer aan de muzikanten en schrijvers die wél hun vak beoefenden. Soms samen, geheel in lijn met het boekenweekthema 'schrijvers en muziek', soms monodisciplinair.

Een synthese zochten dichteres Hagar Peeters en het ensemble van Corrie van Binsbergen, die klankslurfgejank (het rondzwiepen van een flexibele kunststof buis, met ijl geruis als resultaat) en poëzie elkaar lieten ontmoeten. Iets dergelijks gebeurde met schrijver Bernlef en jazzpianist Guus Janssen, en met Wilfried de Jong en saxofonist Benjamin Herman.

Organisator Louis Behre is ervan overtuigd dat Het Voorwoord bestaansrecht heeft als 'een publieksfestival rond de boekenweek'. Behre, die naam maakte met het Crossing Border Festival, wil Het Voorwoord drie jaar geven om zich te bewijzen. 'We zijn geen tegengeluid, zoals het Bal der Geweigerden. Het Voorwoord is bedoeld als aanvulling.'

Of het festival een schrijnend hiaat in het Nederlandse festivallandschap zal opvullen, valt nog te bezien. De programmering van deze eerste editie was niet doordacht genoeg, te veel een samenraapsel, om veel meer dan vermaak te bieden. Maar ach, zullen de bezoekers gedacht hebben, wat is er mis met vermaak? De Malinese broer en zus Amadou en Mariam, begeleid door (onder meer) een zeer goede percussionist, zorgden voor een feestje in de grote zaal.

Op zaterdagavond werd in het Amsterdamse Paradiso nog een opmaat voor de boekenweek gegeven. Nederlandse artiesten zongen de nummers die veertien tekenaars hadden uitverkoren om tot strip te verwerken. De korte tour door het Nederlandse muzieklandschap, net als het begeleidende boekje 'Strips in Stereo' gedoopt, bevatte een paar bijzondere momenten. De jongens, inmiddels mannen, van Osdorp Posse, genoten zichtbaar van hun optreden met de band van Paradiso. Ook een ingetogen, akoestische uitvoering van Is dit alles door Henny Vrienten maakte veel indruk.