Onderstuur

Televisie aan.

Whoah! Op naar de eerste bocht. Zijn ze allemaal weg? Ze zijn eh níét allemaal weg. Dat is toch niet onze eigen Christijan Albers die daar nog op de grid staat? Jack, even over naar jou langs het circuit: wat zie je, wat voel je, wat hoor je?

Jack hier. Het is inderdaad onze enige Nederlander die vandaag zou racen, Christijan Albers, die daar moederziel alleen bij de start staat. Hij heeft exact vijftig centimeter gereden op het circuit van Bahrein en kan alweer stoppen. Daar sta je met een volle tank, pitspoezen en camera's om je heen. Vijftig centimeter gereden in de eerste Formule 1-race van het seizoen. Tsjongejonge.

Vanaf hier dacht ik al: hij slaat niet lekker in zijn één. Gebroken aandrijfas. Je wilt natuurlijk een superstart maken. Albers zei het me van tevoren nog: 'Vier vingers en een duim.'

Het is een zooitje in de pits. Albers rijdt hier een bandenkarretje omver en hij zet zijn auto op de plek van zijn maat Monteiro. Ja, Albers baalt. Vijftig centimeter gereden en dan al de pits in. Over en uit.

We zijn een paar rondjes onderweg, hier in Bahrein. We dachten even dat het gedaan zou zijn met het ouderwetse geluid waar wij jongens zo verslaafd aan zijn. Dit jaar moesten de wagens allemaal over op een V8, hoewel er een paar met een geknepen V10 rondrijden, met air restrictor zeg maar. Je levert als coureur zomaar twee cilinders in. Maar het klinkt nog altijd lekker, hier langs het circuit.

Ondertussen is de vraag: krijgt Rosberg een nieuwe neus?

Hallo, meneer Massa. Zet je auto daar maar neer. Goeiemorgen. Oe! Dit is heel raar. Hij haalt de bocht niet en gaat rechtuit het asfalt af. Ik denk dat zijn rembalans te ver naar achteren staat. Gelukkig, Massa kan door. De vraag is meteen: zit er nog genoeg gang in zijn auto? Zijn de banden niet ongelijk afgesleten? Want vergis je niet, met vier platte banden rammelen je vullingen uit je kiezen, hoor, dit is Formule 1.

Rosberg krijgt waarschijnlijk geen nieuwe neus.

Luisteren we mee naar de boordradio van Fisichella. O. Die krijgt te horen dat hij moet doorrijden maar straks een probleem krijgt. Da's lekker. Daar ga je dan in de Formule 1, hij rijdt op dit stuk van het circuit 260 kilometer, en je weet, er komt een probleem.

Een pitstop voor Schumacher. Tweestopper of driestopper? Zo, 67 liter brandstof erbij. Dan is de auto nu zwaarder. Een paar nieuwe banden en hij kan zo weer twintig rondjes mee.

Ja, daar kon je op wachten. Fisichella reed al een tijdje op eieren, hij had geen druk meer. Hydraulisch probleem. Gevaarlijk. Hij rijdt heel langzaam nu. Ja, geen druk meer om te schakelen. Uitkijken. Ze prikken je vanachter in je kont.

Alonso rijdt de pitstraat uit. Daar komt Schumacher. Gaat Alonso er voor komen? Ja, Alonso piept er voor. Dit is kaassie. Kijk, handje wuivend uit de auto. Hij vraagt om blauwe vlaggen langs de kant voor de achterblijvers. Natuurlijk, hij moet door.

Rosberg definitief geen nieuwe neus.

Af en toe brandt het lampje TC, traction control. De vraag is: hoeveel onderstuur? Schakelen, twee, drie, vier, zijn vijf. Kan hij op dit stuk nog naar zes? Ja, kan-ie. Daar is de geblokte vlag. Hebbes. Alonso wint. Tien punten. Hij mag zo spuiten op het podium. Niet met champagne, dat mag hier niet van de sjeiks in Bahrein. Ze krijgen straks van kroonprins Hamad Al Khalifa een grote fles rozenwater met granaatappelsap. Maar dat spuit ook flink.

Televisie uit.