Weblogger zoekt lezer om samen iets moois op te bouwen

Dagboeken op internet zijn volgens Olga van Ditzhuijzen en Vera Paans interessant voor singles. 'Mijn weblog is één grote contactadvertentie'

Een jaar geleden reageerde hij op haar weblog. Nu wonen Swan (31) en haar vaste reageerder P. samen, in Noord-Holland. Al surfend belandde P. op het weblog van communicatiemedewerkster Swan, een pseudoniem. Ze had die dag een stukje geschreven over een gebeurtenis op straat. Hij stuurde een reactie, Swan schreef terug. ,,Dezelfde nacht nog gingen we chatten. Toen ik om zes uur 's ochtends mijn computer uitzette, was ik verliefd. Op het eerste geschrift, zeggen we altijd.'

In de honderdduizenden digitale dagboeken op internet, zogenaamde lifelogs, noteren webloggers - veelal onder pseudoniem - hun intiemste frustraties, anekdotes en particuliere wijsheden. Trouwe bezoekers leveren commentaar. Maar daar blijft het niet bij. Binnen de webloggemeenschappen wordt heel wat afgedate.

Niemand begínt een weblog om nieuwe mensen te leren kennen. Maar vroeg of laat raken toegewijde bloggers verzeild in een gemeenschap waaruit vriendschappen en relaties groeien. Eerst via mailcontact, daarna in het echt.

Swan begon met bloggen toen ze weer single was. 'Ik verveelde me. Vroeger hield ik dagboeken bij en nu ontdekte ik het weblog.' Bezoekers reageerden op haar verhalen en lieten een link achter naar hun eigen site. Zo belandde Swan op andere leuke weblogs: 'Mensen die jouw site bezoeken, hebben vaak dezelfde interesses.' Op die weblogs leek iedereen elkaar te kennen, zegt Swan. 'Maar dat kwam doordat zij elkaar lazen. Het zijn virtuele vriendschappen.'

Het is de methode soort-zoekt-soort, zegt Albert Benschop die bij de vakgroep mediastudies van de Universiteit van Amsterdam onderzoek doet naar weblogs. 'In virtuele gemeenschappen ontstaan relaties zoals in elke andere gemeenschap: eigenlijk is het niet anders dan een vriendje leren kennen via de hockeyclub.' Benschop vergelijkt de contacten tussen bloggers met een bijzondere ontmoeting bij de bakker: 'Je hebt niet het doel om iemand tegen te komen, maar het is mooi meegenomen.'

VIJFTIEN DATES

Waytoopersonal (34) ziet het anders. 'Voor mij is een weblog één grote contactadvertentie', zegt hij in een Amsterdams café. Activiteitenbegeleider 'Way' vult zijn blog met geestige beschouwingen over het leven als single dertiger en heeft een uitgebreid netwerk opgebouwd. Van voornamelijk vrouwelijke bezoekers.

Met vijftien van hen heeft hij dates gehad. Overigens zonder duurzaam resultaat. De vrouwen met wie hij afsprak, waren altijd benieuwd wat hij daarna over hen schreef. 'Dat deed ik natuurlijk nooit. Ze waren eerst verbaasd. En daarna boos.' Sommige dates raakten geïnspireerd om zelf een blog te beginnen. 'Eén begon met het verslag van een nachtelijk avontuur met mij: ik had midden in de nacht een plattegrondje getekend hoe ze van mijn huis naar het station kon komen. Schandalig natuurlijk. Die tekening had ze op haar log gezet.'

Way haalt zich vaker de woede van zijn lezeressen op de hals. 'Mijn lezersgroep neemt zichzelf ontzettend serieus. Een aantal van hen was bevriend geraakt en wisselde informatie over mij uit. Tot in de ranzigste details, ik had er graag bij willen zijn. De conclusie: ik was echt heel fout. Op allerlei blogs ging het daarna over die avond. Ook ik kreeg veel reacties, van de strekking 'je bent een klootzak'.'

Een weblog is niet bedoeld om jezelf te verkopen, zoals gebruikers op een datingsite: een profiel aanmaken met eisen, wensen en één slagzin als 'Ik ben een Waterman uit Wûnseradiel'.

Via een weblog kom je meer te weten. 'Al mijn hobby's, mijn muzieksmaak of mijn mening kan ik laten zien. En soms mijn gevoelsleven', zegt Waytoopersonal. 'Alleen als ik over politiek schreef, zag ik mijn bezoekersaantallen dalen. Dus daar ben ik maar mee gestopt. Je wilt toch aandacht.'

Weblogger en freelance vertaler Oh! (31) is ook in trek bij de dames. 'Ik krijg de laatste tijd veel mails van alleenstaande moeders. Mijn vrienden maken daar wel grappen over.' Oh! vermoedt dat zijn gevoelige en openhartige blogjes, bijvoorbeeld over zijn chronische darmaandoening, bijdragen aan zijn populariteit onder vrouwen. Het levert hem in elk geval veel virtuele knuffels en sterktewensen op.

Oh! heeft met tien bezoeksters afspraken gehad. De laatste was verpleegkundige Rian (32), met wie hij twee weken geleden een concert van rockgroep dEUS bezocht. Die contacten ziet hij meer als vriendschappen dan als potentiële flirts. 'Er zit geen druk achter, zoals bij datingsites. Het hoeft niet 'romantisch' te klikken.'

PETITES HISTOIRES

Internetdeskundige Benschop vindt dat datingsites te ver afstaan van de realiteit. 'In het echte leven maak je ook geen profiel aan. Lifelogs hebben het karakter van biografieën: petites histoires waarvan de lezer denkt: 'Hé, dat is bij mij precies hetzelfde'.' Driekwart van de reacties heeft ook die strekking.

'Mensen tonen op internet sneller emoties dan ze in een werkelijke situatie, zoals in een café, zouden doen', zegt Benschop. 'Lezers waarderen de openhartigheid en herkenbaarheid in een weblog. Daardoor ontstaat een hechte band tussen de schrijver en zijn lezers.'

Toch vinden bloggers het eng om elkaar in het echt te ontmoeten. 'Je doorbreekt een mysterie', zegt Swan. Bloggers besluiten immers zelf hoeveel ze prijsgeven van hun persoonlijkheid. 'Ik begon omdat ik bevestiging wilde dat ik zo'n ontzettend leuke vent was', erkent Waytoopersonal. 'De dingen die me niet welgevallig zijn, laat ik weg.'

Toen P. met Swan wilde afspreken, durfde ze niet. 'Ik was bang dat het tegen zou vallen. Uiteindelijk stelde ik voor dat het een 'dumpdate' zou worden: een afspraakje waarbij van tevoren vaststaat dat je elkaar maar één keer ziet. Dan heb je bij voorbaat een excuus waarom het niks wordt. Lekker veilig.'

P. is na die ene avond niet aan de kant gezet. Ook Waytoopersonal heeft inmiddels een vriendin. Hij is opgehouden met bloggen. 'Eigenlijk schrijf ik alleen als ik geen relatie heb', zegt hij. Blogs over mensen met een relatie zijn ook niet leuk: 'Dan schrijven ze over hoe blij ze zijn, en hoe dierbaar alles is Niet te lezen.' Zie ook de mediapagina in dit katern voor de verkiezingen van de beste Nederlandse weblogs, de Dutch Bloggies