Smullen van de beste weblogs

Vanavond worden de Dutch Bloggies uitgereikt, prijzen voor de beste weblogs van Nederland. Drie genomineerden over de onstuitbare opmars van het weblog.

Door Marie-José Klaver

In de categorie Bekende Nederlanders Hanneke Groenteman (1939) is genomineerd voor de Bloggies. Groenteman is met haar weblog begonnen toen haar reguliere journalistieke werk voor de radio en televisie was afgelopen. 'Ik miste een podium', vertelt ze.

In het begin waardeerde Groenteman, die onder meer over politiek, kunst, film, media en persoonlijke aangelegenheden schrijft, de redactionele vrijheid die het webloggen biedt. 'Ik genoot aanvankelijk van het feit dat er geen format was, geen hoofdredacteur, zelfs geen duidelijk publiek. Ik had het gevoel dat ik midden in de nacht lekker voor me uit zat te schrijven en dat die schrijfsels de ruimte in gingen en wel ergens aankwamen. Waar, dat ging mijn blikveld te buiten.' Van het romantische idee van de eenzame schrijver in cyberspace stapte ze snel af. ,,Zo bleek het niet te zijn.Ik ben bijna onbevangen begon met het webloggen, maar weblogs worden natuurlijk gelezen. Als je iets over iemand schrijft komt het wel degelijk ergens aan, bij een andere journalist bijvoorbeeld, en die maakt er een stukje van voor één van die chique roddelrubriekjes in de kwaliteitskranten. En voor je het weet ben je verwikkeld in een openbaar ruzietje. Dat heeft me erg geremd in het ventileren van kritische meningen.'

Groentemans weblog trekt dagelijks zo'n 500 bezoekers. De cijfers houden haar niet bezig. ,,Ik ben door jarenlange Hilversumse kijkcijferterreur zo gedeformeerd dat ik daar eigenlijk niet meer op let.'

Reacties van lezers komen niet direct onder de berichten. Groenteman: 'Ik laat reacties in mijn privé mailbox komen. Alleen als lezenswaardig zijn, of bijdragen aan een discussie, post ik ze. Ik beschouw mezelf als beheerder van mijn eigen hoek en voel me niet verplicht alles door iedereen te laten lezen. Ik heb daar veel kritiek op gekregen. Maar ik ben een bazig type, dus doe ik hier lekker wat ik wil.'

www.hannekegroenteman.nl

Marketingadviseur Marco Derksen (1964) houdt al sinds eind jaren negentig op internet een overzicht bij van dingen die hem interesseren. ,,Sinds 2002 weet ik dat dat webloggen heet en ben ik ook begonnen met het gebruiken van een weblogtool.' Marketingfacts, dat maandelijks 80.000 bezoekers trekt, is genomineerd in de categorie themaweblogs. Marketingfacts is ook een groepsweblog. Naast initiatiefnemer Derksen publiceert een kleine veertig vrijwilligers regelmatig bijdragen. De meesten van hen zijn werkzaam als marketeer bij media- en reclamebureaus.

Marketingfacts, met elke dag nieuws over internet en marketing, is een goed voorbeeld van een interactief weblog. De reacties van lezers komen direct onder de onderwerpen te staan. Derksen kan zich geen weblog zonder reacties voorstellen. ,,Persoonlijk vind ik de lezersreacties belangrijker dan de berichten zelf. De berichten geven een richting aan de onderwerpen die passen bij Marketingfacts, de reacties geven de diepgang.'

Het weblog bevat dan ook meer reacties (21.605) dan berichten (8.432). De drempel om te reageren is bewust zo laag mogelijk gehouden. ,,Bezoekers kunnen anoniem reageren. Er zit geen moderator om alle berichten te controleren. Op zakelijke sites blijkt de hoeveelheid haatdragende en discriminerende reacties enorm mee te vallen.'

www.marketingfacts.nl

Karin Luiten (1966) was een digibeet toen ze in september 2005 met haar site 'Koken met Karin' begon. Haar weblog is genomineerd in de categorie Beste Nieuwkomers. Luiten, die een cateringbedrijf heeft en kookworkshops verzorgt, ziet haar weblog als een aanvulling op haar site. ,,Het is een ander, sneller en directer medium waarin ik mijn schrijflust kwijt kan over kook- en eetgerelateerde zaken.'

De kok, die Vertaalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam studeerde, besteedt elke dag een paar uur aan haar weblog. ,,Maar eigenlijk ben je er continu mee bezig. Alles wat je ziet, hoort, leest of tegenkomt is een potentieel onderwerp.' Ze blogt met passie. ,,Het is snel, je kunt het op elk moment van de dag doen, je hebt totale vrijheid, je kunt anderen deelgenoot maken van wat je zelf leuk, lekker of interessant vindt.'

De tijd en energie die Luiten in haar weblog steekt, verdient zichzelf ook terug. ,,Via mijn weblog ben ik vindbaar voor klanten waardoor ik advies- en kookopdrachten krijg. Zo heb ik laatst een kookles gegeven in een televisieprogramma. De redactie had me via mijn blog gevonden.'

Het kookblog, dat verschijnt op de site van webloguitgeverij Blogo, trekt veel bezoekers. Luiten: ,,Sinds de start in september gaan de statistieken in één rechte lijn schuin omhoog. Gewoonlijk zijn er etnkele honderden bezoekers per dag, maar als ik een nieuwsbrief heb rondgestuurd of ergens in de pers ben geweest zie je een enorme piek.'

De meeste lezers die op Luitens weblog reageren doen dat per e-mail of telefoon.. ,,Ik merk dat er toch een zekere schroom heerst om reacties op het blog zelf te plaatsen. Ik denk dat de doelgroep die van koken en lekker eten houdt, nog niet zo gewend is aan het fenomeen blog.'

www.koken.blogo.nl