Snelste sport wordt weer een beetje trager

Lichtere motoren moeten de Formule 1 minder duur maken. Maar het maakt de snelste autosport ter wereld ook minder snel. En dat moet dan weer voor meer spanning zorgen.

Het is een maatregel om geld te besparen, maar het kan de Formule 1 dit seizoen extra spannend maken: de coureurs hebben de 3-liter V10-motoren moeten inruilen voor een 2.4-liter V8. Uit de eerste testritten bleek dat de wagens daardoor tot twintig procent aan kracht inboeten. De topsnelheden liggen dus lager en spectaculaire acceleraties horen tot het verleden, maar het moet de races wel tot in de laatste rondes spannend maken.

De lichtere motoren waren voor de ingenieurs van de teams de belangrijkste uitdaging tussen het oude en het nieuwe seizoen. Want de reductie van 900 pk tot 700 pk heeft gevolgen voor de volledige wagen. In de zoektocht naar meer aerodynamica hebben de meeste wagens een flinke metamorfose ondergaan. De meeste teams geven nu de voorkeur aan vlotte aerodynamica boven een comfortabele wegligging.

De motoren zijn niet letterlijk lichter geworden. Voor het eerst hanteert de Formule 1 een minimumgewicht: 95 kilogram. De zoektocht naar vederlichte maar peperdure materialen werd dus gestaakt.

In tegenstelling tot vorig seizoen zijn bandenwissels tijdens de race weer toegestaan. Daardoor komt er opnieuw een extra stukje strategie bij: kiezen voor twee of drie bandensets en dus twee of drie keer bijtanken kan het verschil betekenen tussen winst en verlies.

Ook de kwalificatiemethode is opnieuw gewijzigd, ook al omdat er door de komst van een extra team (Super Aguri) nu 22 coureurs de baan opmoeten. De kwalificaties vinden in drie sessies plaats op zaterdag.

Na de eerste sessie van 15 minuten vallen de zes traagste van in totaal 22 wagens af. Na een volgende sessie van een kwartier kunnen de zes langzaamste coureurs ook inpakken. De tien resterende rijders strijden vervolgens in een race van 20 minuten om de eerste tien plaatsen op de “grid'. Tijdens de eerste sessie mag niet aan de wagens worden gesleuteld, en tijdens de drie sessies mag niet worden bijgetankt.

Met de nieuwe kwalificatieregels hoopt de Formule 1 ook op zaterdag weer meer kijkers te trekken. Daarom ook is de driedelige sessie samengebald in één uur. De pauzes van vijf minuten tussen de sessies zijn op maat gesneden van de tv-zenders, zodat ze netjes het reclameblok kunnen vullen.