Na roddelen volgt fictief ontslag bij AKO

Bedrijfsleiders die genoeg hebben van onwelwillend personeel, zouden hun licht eens moeten opsteken bij AKO. Een manager van de kioskketen zou twee medewerkers hebben ontslagen wegens “roddelen“. Navraag leert echter dat er helemaal niemand is ontslagen.

In een interne memo van 1 maart wil manager E. Herni van AKO Schiphol “heel duidelijk zijn“. Hij heeft twee medewerkers “per direct“ van hun taak ontheven. Oorzaak hiervoor: roddelen. Ontslag zou de enige remedie zijn tegen medewerkers die proberen om door middel van roddelen collega's te “beschadigen“.

De inhoud van de vermeende roddels wordt niet vermeld. Wel worden stevige maatregelen aangekondigd: “binnen enkele dagen“ zal de bezetting van winkels waar dit soort zaken spelen, “drastisch inkrimpen“. Een ander gevolg is “een aantal overplaatsingen“. Medewerkers die proberen collega's te beschadigen, worden “keihard“ aangepakt. Op dit punt zijn immers “geen nuances te maken“.

Maar in werkelijkheid is er niemand ontslagen of zelfs maar op non-actief gesteld. AKO-directeur R. van Geest, de enige die op de memo wil reageren, zegt dat het om een soloactie gaat van de vestigingsmanager op Schiphol. “Het AKO-bestuur heeft de memo heel stellig afgekeurd, niemand is uit zijn functie gezet, ook niet tijdelijk.“

Wat beweegt een manager om zijn personeel voor te liegen over ontslag? “Onze winkels op Schiphol zijn bijna 24 uur per dag open, er werken 150 mensen“, zegt Van Geest. “In zo'n drukke omgeving kan onmin ontstaan. De manager wilde die oplossen door met ontslag te dreigen.“ Over mogelijke consequenties voor de manager zegt Van Geest: “De kous is nog niet af.“

De directeur erkent dat het niet bijster slim is om te beweren dat mensen zijn ontslagen wanneer dat niet zo is. Het personeel komt daar vroeg of laat immers toch wel achter. “Ons personeel bestaat voor de helft uit oproepkrachten. Ze zijn verdeeld over veertien verkooppunten en werken onregelmatig. Misschien dacht de manager: in zo'n situatie mist niemand twee mensen.“

Eerst moet maar eens rustig worden gepraat, vindt Van Geest. De sfeer onder het personeel is volgens hem “heel goed“.

    • Mark Schenkel