Damian Marley speelt hits Bob

Een goudmijn is het, de erfenis van Bob Marley. Niet alleen voor de nabestaanden die de muziekcatalogus van de grootste reggaester aller tijden exploiteren, maar ook voor zijn zoons, die een eigen pad in de artiestenwereld uitstippelen. Na Ziggy, Ky-Mani, Stephen en Julian is Damian “Junior Gong' Marley het nieuwste talent uit de inmiddels in Miami gevestigde Marleyclan. Zijn moeder Cindy Breakspeare was de Miss World van 1976, die twee jaar later de modellenwereld voor gezien hield om zich aan het gezinsleven met baby Damian te wijden.

Damian Marley FOTO: WMA WMA

Toen Bob Marley in 1981 aan kanker overleed, was Damian twee jaar en had hij nauwelijks kans gekregen om zijn vader te leren kennen. Diens muziek werd hem wel met de paplepel ingegoten, maar als artiest liet hij zich later vooral beïnvloeden door modernere reggaestijlen als de dancehall van Shabba Ranks en Supercat. Damians derde en recentste album Welcome to Jamrock omarmt ook de hiphop. Behalve zijn vaders Exodus (in het nummer Move!) sampelde hij Ella Fitzgeralds Russian Lullaby, waarbij hij de wijze les leerde dat het voor hem oneindig veel eenvoudiger was om toestemming te krijgen van de erven Marley dan van de nabestaanden van componist Irving Berlin.

De single Welcome to Jamrock zorgde voor een controverse op Jamaica, door een sample uit de reggaesong World-a-music (1984) van Ini Kamoze. Jamaicaanse politici vonden dat het zinnetje “out in the street they call it murder“ Jamaica in een kwaad daglicht stelde, en dat Damian Marley zich als expat niet met binnenlandse aangelegenheden moest bemoeien. Niettemin werd het zo'n grote hit dat er stille hoop ontstond dat Damian het als eerste zoon van Bob zou zijn die het zonder de muziek van zijn vader kan stellen.

IJdele hoop, zo bleek gisteren bij een energiek optreden in Paradiso. De feestelijke climax kwam toch weer van Lively Up Yourself, Could You Be Loved en een half dozijn andere Bob Marley-hits. Wat doet zo'n jongen zichzelf aan, met tenminste een handvol eigen hits die de volle zaal ook aardig op gang brachten? Het bloed kruipt kennelijk waar het niet gaan kan, want na het genoemde Exodus-citaat werd ook de wereldverbeteraar en in Damian wakker. “No more war, no more trouble“ parafraseerde hij zijn vader, begeleid door een uitmuntende band die ook de hippere stop-startbeginselen van de dancehall tot in de puntjes beheerste.

De grootste held op het podium was misschien wel de rastaman die de volle anderhalf uur een Jamaicaanse vlag boven zijn hoofd zwaaide, als een menselijke ventilator. Could You Be Loved werd op bijna twee keer de oorspronkelijke snelheid gespeeld. De energie van de Empire Band was Damian Marley's voornaamste troef om aan het niveau van een veredelde karaokezanger te ontsnappen. Charismatisch is hij zeker, met zijn krachtige stem en dreadlocks tot op zijn kuiten. Maar de echte opvolger van Bob Marley is er pas als een populaire reggaezanger eindelijk eens zonder diens liedjes het podium op durft.

Concert: Damian Marley & the Empire Band. Gehoord: 9/3 Paradiso, Amsterdam. Herhaling: 10/3 aldaar.