Robert Altman regisseert Millers laatste toneelstuk

Terwijl Robert Altman deze week in Hollywood met een ere-Oscar werd bekroond, kreeg de regisseur een flink pak slaag van de Londense toneelcritici. De maker van klassieke films als MASH, Short Cuts, Nashville en Gosford Park, regisseerde in Londen Resurrection Blues, het laatste toneelstuk van de vorig jaar overleden schrijver Arthur Miller.

Met de beroemde Altman, die bovendien een cast van bekende filmacteurs meenam, leek het Old Vic Theater van Kevin Spacey een hit in huis te hebben. Maar The Daily Telegraph schreef: 'Dit is een voorstelling voor mensen die langzamer gaan rijden om zich aan een ongeluk te vergapen. Altmans regie reutelt en de acteurs verontschuldigen zich zichtbaar voor hun tekst, althans op de momenten dat ze die kunnen onthouden.'

Resurrection Blues ('wederopstandingsblues') is een politieke satire over een Latijns-Amerikaanse dictator die een messiaanse opstandeling wil kruisigen en de televisierechten daarvan voor een enorm bedrag aan een Amerikaanse firma verkoopt. Miller, schepper van de Amerikaanse klassieker Dood van een handelsreiziger, schreef het stuk al in 2002, maar de Amerikaanse première werd een flop. Daarom werkte de schrijver tot aan zijn dood aan een nieuwe versie.

The Daily Telegraph en The Times zijn de enige kranten die enkele goede woorden over hebben voor het oorspronkelijke stuk, dat wel wat rake observaties zou bevatten over gewetenloos Amerikaans media-kapitalisme. Volgens de andere recensenten had Altman een betere eer aan Miller bewezen als hij diens kreupele zwanenzang had laten liggen.

The Independent: 'Miller heeft geen natuurlijke gave voor losse satire; het gebrek aan vrolijkheid wordt verergerd door de nalatige regie.' The Guardian: 'Overlappende en half hoorbare dialogen mogen op zijn plaats zijn in Altmans films, hier blijken ze fataal. De ernstigste miskleun is Maximilian Schell als de dictator. Bange vermoedens worden reeds gewekt in de eerste scène als hij eenvoudige handelingen verprutst zoals het verplaatsen van een telefoon en het afschieten van een pistool. Hij blaft zijn tekst en gedraagt zich als een komieke nazi in een film van Mel Brooks.'

'Wederom een losse flodder van Kevin Spacey's Old Vic,' schrijft The Independent. Sinds artistiek leider Kevin Spacey het oude theater in 2003 overnam, wordt hij geplaagd door slechte recensies. Net als Altman is hij een Amerikaanse filmheld die zich in de Britse toneelwereld begeeft, wat de chauvinistische critici aanleiding lijkt te geven om hem extra kritisch te volgen. De slechte ontvangst van Spacey's eerste toneelstuk, Cloaca van Maria Goos, lijkt nu vergeten, want The Daily Telegraph noemt Resurrection Blues 'Het grootste fiasco voor The Old Vic sinds 25 jaar.' Er wordt nu zelfs gespeculeerd over een voortijdig vertrek van Spacey.