Meeslepend “North Country'

Charlize Theron is de nieuwe Meryl Streep. Het voormalige Zuid-Afrikaanse fotomodel begint een aardige filmografie op te bouwen met niet altijd even glamoureuze rollen van stoere vrouwen. Accentje hier. Pruikje daar. Als Josey Aimes in North Country is zij wat Meryl Streep was in Silkwood: een gewone werkneemster die ceht tegen misstanden binnen het bedrijf. Daarbij helpt het dat ook North Country is “gebaseerd op ware gebeurtenissen', dus dan ga je als bioscoopbezoeker net wat verder op het puntje van je stoel zitten.

Lois Jenson, die model stond voor Josey Aimes, was de eerste in de Amerikaanse geschiedenis die het initiatief nam om namens een groep vrouwen het mijnwerkersbedrijf waar zij werkten aan te klagen wegens stelselmatige seksuele intimidatie. Dat verhaal zou in Hollywood nooit verfilmd zijn als het niet afstevende op een glorieuze filmoverwinning. Die wordt door regiseusse Niki Caro met veel gevoel voor suspense door de film gekneed: steeds als het alledaagse leven iets te grauw dreigt te worden geeft zij de kijker met flash forwards van rechtbankscènes de hoop die haar personages op dat moment nog ontberen.

Van de Nieuw-Zeelandse Caro wisten we dat ze een meeslepend verhaal kon neerzetten. North Country is haar eerste Amerikaanse film na het Oscar-genomineerde Maori-meisje-en-de-wallevis-epos Whale Rider. Het uitstekende ensemblespel en de angstaanjagend precieze tekening van de vernederingen die de vrouwen thuis, op hun werk en in de kroeg moeten doorstaan, maken van North Country een meeslepende film. Grootste schok: de Jenson-zaak werd pas in de jaren negentig gesloten. En zoals “advocaat' Woody Harrelson in de film zegt: “Zelfs als je wint is nog niet meteen alles veranderd.“

North Country. Regie: Niki Caro. Met: Charlize Theron, Woody Harrelson, Frances McDormand, Sissy Spacek. In: 9 bioscopen.