Volkswagen begint 2006 met 15 pct meer verkoop

Het Duitse autoconcern Volkswagen is het jaar 2006 ‘goed’ begonnen. VW verkocht in de eerste twee maanden 790.000 auto's, dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar en meer dan de gemiddelde groei op de wereldautomarkt.

Maar die markt zal dit jaar niet echt een sterke groei laten zien, zo verwacht VW's topman Bernd Pischetsrieder. De bestuursvoorzitter deed zijn uitlatingen tijdens de toelichting die het concern vanmorgen op zijn jaarcijfers gaf.

Eerder werd bekend dat VW vorig jaar met netto 1,12 miljard euro 61,5 procent meer verdiende dan in 2004. Pichetsrieder verwacht dat er dit jaar ook meer winst in de boeken komt te staan, maar hij wilde niet aangeven hoe hoog die kan worden.

De sterke winststijging van vorig jaar is het gevolg van kostenbesparingen en reorganisaties. Bij de divisie Volkswagen - het concern heeft ook de merken Audi, Seat, Skoda, Bentley en Bugatti - moeten 20.000 arbeidsplaatsen verdwijnen.

Pischetsrieder zei geen enkele reden te hebben om van de bezuinigingskoers af te wijken. In China, waar het concern jaren marktleider was, is vorig jaar verlies ontstaan: 119 miljoen euro tegenover een winst van 222 miljoen euro in 2004. VW heeft vorig jaar zijn eerste plaats in China moeten afstaan aan het Amerikaanse General Motors. De Chinese markt is voor het merk Volkswagen groter dan de Duitse markt.

Over zijn eigen, omstreden toekomst bij VW zei Pischetsrieder dat de beslissing daarover bij de raad van commissarissen ligt.