Projectonwikkelaar werd specialist in procederen

Al tien jaar strijden vader en zoon Poot voor financiële compensatie voor gefrustreerde bouwplannen rond Schiphol. Ze krijgen steeds vaker gelijk.

Het einde leek in zicht. Nadat vorig jaar zowel luchthaven Schiphol als de provincie Noord-Holland werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding, leek Chipshol definitief gelijk te krijgen. Maar de strijd van het ‘gebiedsontwikkelingsbedrijf' van de familie Poot tegen iedereen die hen dwarszat bij de bouwplannen rond Schiphol is nog lang niet voorbij.

Vanochtend bezorgde een deurwaarder een dagvaarding bij de Luchtverkeersleiding Nederland, waarin Chipshol een schadevergoeding eist van 67 miljoen euro. Vorige week ontving minister Dekker (VROM, VVD) een conceptdagvaarding, waarin zij voor ruim 30 miljoen euro wordt aangesproken, omdat ook de staat volgens Poot zijn ontwikkelingsplannen rond de nationale luchthaven heeft gefrustreerd.

De hoogte van de twee al toegekende schadevergoedingen voor Schiphol en de provincie moeten nog worden bepaald en de rechter moet in de twee nieuwe zaken nog spreken. Volgens Chipshol zelf beloopt de totale omvang van de geleden schade ruim 250 miljoen euro.

De ambitieuze ontwikkelingsplannen van Jan Poot begonnen in 1986, kort nadat hij zijn eerdere bouwbedrijf Eurowoningen uit Den Haag had verkocht. ‘Poot senior', zoals de nu 81-jarige ontwikkelaar zichzelf noemt ter onderscheiding van zoon Peter Poot (51), die de dagelijkse leiding van Chipshol in handen heeft, had voor ogen dat Schiphol veel meer kon zijn dan alleen een luchthaven. Kantoren, bedrijven, hotels, parken en woningen moesten van Schiphol ‘het beste werkterrein van Europa maken’.

Met de opbrengst van zijn Haagse bedrijf begon Poot grond aan te kopen rond de luchthaven. In 1993 had hij 600 hectare verzameld. In de zuidoosthoek van de luchthaven realiseerde Chipshol zijn eerste kantoren, waaronder het eigen hoofdkwartier.

Andere bouwplannen, onder meer op het 40 hectare grote Groenenbergterrein, kwamen niet van de grond. Oorzaak in de ogen van Poot: bewuste vertragingstactiek van Schiphol, dat vanaf 2000 zelf ontwikkelingsplannen had op de inmiddels verzamelde 150 hectare grond. Met succes wist Schiphol de bouwplannen van Chipshol op het terrein te dwarsbomen. Argumenten rond vliegveiligheid werden gebruikt om in 2003 een bouwverbod op te laten leggen.

Na lange en kostbare procedures lijkt het tij voor Chipshol sinds vorig jaar te keren, met de veroordelingen voor Schiphol en Noord-Holland. Maar Chipshol wil meer. Ook de staat en naar nu blijkt de luchtverkeersleiding zijn aansprakelijk gesteld en zullen, als het aan Poot ligt, ook met smartengeld over de brug moeten komen. Als de geraamde 250 miljoen euro aan schadevergoeding wordt toegekend, zal Chipshol na ruim tien jaar procederen zijn ooit beoogde rendement voor het Groenenbergterrein realiseren.

Maar veel liever hadden vader en zoon Poot dat verdiend met hun oorspronkelijke vak. Peter Poot: ‘De laatste tien jaar ben ik tegen wil en dank specialist geworden in procederen, in plaats van mooie dingen neer te zetten.’