Portret deels van Rembrandt

Op de Internationale Kunst- en Antiekbeurs Tefaf, die van 10 tot en met 19 maart in Maastricht wordt gehouden, is een portret te zien - maar niet te koop - van Anna Six-Wymer, dat onlangs door het Rembrandt Research Project is gerehabiliteerd als zijnde (deels) van Rembrandt. Dit heeft de eigenaar, jonkheer Jan Six van Hillegom, gisteren bekendgemaakt.

Portret van Anna Six-Wymer, dat nu weer deels aan Rembrandt wordt toegeschreven. Collectie Six

Het huis van de familie aan de Amstel in Amsterdam wordt gerestaureerd en in de tussentijd wordt het schilderij getoond op de Tefaf, in het Rembrandthuis en daarna in de Gemälde Galerie in Berlijn.

In het in 1989 verschenen derde deel van de publicatiereeks van het Rembrandt Research Project (RRP), A Corpus of Rembrandt Paintings, was het schilderij van Rembrandt afgeschreven. Mogelijk was het van één van Rembrandts leerlingen. ‘De plaatselijk uitzonderlijk zwakke uitvoering van het kostuum (behalve de muts), de stoel en delen van de handen woog het zwaarst bij de afschrijving’, schreef hoofd van het RRP Ernst van de Wetering vorige maand in een brief aan Six.

De familie Six, die het ruim drieëneenhalve eeuw in het bezit heeft, heeft het op grond van het door Rembrandt geschilderde opschrift ‘Rembrandt / . f 1641' altijd als een werk van Rembrandt zelf beschouwd. Anna Six-Wymer (1584-1654) was bevriend as met Rembrandt, die haar diverse malen portretteerde.

Na restauratie vorig jaar kwamen meer details aan het licht. ‘In het geval van dit portret kan Rembrandts hand nu vrij duidelijk van die van de leerling onderscheiden worden’, aldus de brief. Het héle doek aan Rembrandt toeschrijven louter omdat hij hoofd van de werkplaats was, vindt hij bezwaarlijk: ‘De grote kwaliteitsverschillen tussen meester en leerling zouden kunnen leiden tot vertroebeling van ons Rembrandtbeeld, dat juist nu geleidelijk aan helderheid aan het winnen is.’